Världsvattendagen 2023 - Så påskyndar DENIOS omställningen

Hur viktigt är vatten för hem, familjeliv, försörjning, välbefinnande och miljö? Syftet med Världsvattendagen är att uppmärksamma att vi har rent vatten och samtidig öka medvetenheten om den globala vattenkrisen som vi står inför.

Påskynda omställningen är årets tema

Människor behöver vatten för att överleva och det gör även alla viktiga samhällsfunktioner så som sjukvård, utbildning, sanitet och industri. Därför är Världsvattendagen med årets tema: Påskynda omställningen en bra påminnelse om att det är hög tid att mobilisera alla krafter i samhället för en hållbar utveckling. Små förändringar i vardagen samt stora initiativ från samhällets alla kanter behövs för att ha en chans att få behålla rent vatten även i framtiden.

Att företagare bidrar är enormt viktigt - genom att genomlysa verksamheten, identifiera vattenslöseri samt genom att uppfylla en säker förvaring och hantering av kemikalier, förhindras förorening av sjöar, vattendrag och grundvatten.

Miljökatastrof lade grunden för nya innovationer

Det var när DENIOS grundare Helmut Dennig såg konsekvenserna från Sandoz-olyckan 1986, där flera ton kemikalier färgade floden Rhen röd och förgiftade dricksvatten för 20 miljoner människor som han fick en klar vision kring vad som behöver göras för att få en bättre framtid. En enkel idé om ett uppsamlingskärl, tillsammans med en innovationskultur för att utveckla och sprida teknik som bidrar till ett bättre samhälle, blev en affärsidé som blev en hel global koncern.

Ledande inom utveckling av spillskydd

Med innovationer som digitaliserad övervakning och läckagelarm tillsammans med brandklassad förvaring av farliga ämnen går DENIOS i bräschen för att utveckla spillskydd. Miljöengagemanget genomsyrar hela DENIOS företagande där man på ett schysst sätt tillverkar hållbara produkter i en hållbar produktion.