Ergonomisk gasvagn för transport av gasflaskor

Hantera gasflaskor utan risk för skador på rygg och axlar

Nya gasvagnen KM Ergo, erbjuder en ergonomisk hantering av gasflaskor som inte sliter på ryggen i onödan. Den smidiga vagnen har luftfyllda däck (Ø 260 mm) och med spännband, flaskhållare och säkerhetskedja sitter flaskan säkert under hela transporten.

– Som svetsare är man van att rulla eller hasa gasflaskorna upp på svetsmaskinen, det är så man alltid har gjort och tid till att utveckla bättre arbetssätt har inte funnits. De tunga lyften har resulterat i att många svetsare lider av skador på rygg och axlar, säger Vincent Abrahamsson på DENIOS AB, som tidigare arbetat som svetsare.

Att gasflaskor blir dragna eller rullas ute på industrier och verkstäder runt om i landet innebär, förutom ergonomiska risker såsom krosskador på fötter och förslitningsskador på rygg och axlar, en ökad risk för skador på ventiler och skyddskåpor. Även risker med fysikaliska skador på flaskan kan uppstå när gasflaskan glider eller faller.

Målet är att förenkla hanteringen av gasflaskor

– Nu är det verkligen på tiden att förändra skadliga arbetsmetoder och målet för oss är att förenkla hanteringen av gasflaskor för våra kunder. Gasvagn KM Ergo är ett bra exempel på när ingenjörsglädje och produktutveckling blir till nytta för kunderna, säger Linus Jacker, VD på DENIOS AB

Gasvagn KM ergo har ett robust och elektrolytiskt förzinkat stålchassi. När flaskan är fastspänd kan den köras till svetsen och sättas ner säkert med hävstångskraft, fortfarande fastspänd i vagnen. Inga extra tidskrävande moment eller tunga lyft är nödvändiga.

– KM Ergo kommer att underlätta både ergonomiskt och hjälpa svetsarna på golvet att uppfylla rådande tidskrav. Jag önskar att jag själv hade haft en sådan, då hade jag förmodligen sluppit mycket värk, avslutar Vincent Abrahamsson.

Läs mer om DENIOS utrustning för hantering av gasflaskor