Påkörningsskydd Extreme från DENIOS

Stort antal olyckor med truck

Truck är det arbetsredskap som orsakar flest anmälda arbetsolyckor enligt arbetsmiljöverket. Även antalet olyckor med skadade hyllställ och pelarstolpar medför stora kostnader för företagen varje år. I Arbetsmiljöverkets författningssamling med beteckningen AFS 2006:4, under punkten A 3:2 finns kravet att ”Om påkörning kan medföra risker skall det finnas påkörningsskydd".

– Finns kemikalier uppställda i produktionslokalen bör dessa förses med påkörningsskydd om risk för påkörning finns. Påkörningsskydd är extra viktigt om flytande kemikalier förvaras och om förpackningen är sårbar, säger Linus Jacker, VD på DENIOS AB.

Gul färg på skydd ger tydlig varningssignal

Påkörningsskyddet Extreme från DENIOS, med en diameter på 108 mm och en godstjocklek på 3,6 mm ger ett starkt skydd för hyllor, stolpar, pallställ och andra viktiga anläggningar. Den gula färgen ger en tydlig varningssignal till truckföraren. Påkörningsskydd Extreme finns i två höjder: 600 eller 1200 mm och i fyra bredder: 650, 1000, 1500 eller 2000 mm

– Orsaken till truckolyckor kan vara många. Föraren kan snubbla, halka eller göra ett feltramp. Hur lokalerna är utformade och hur skyddat känsligt material, typ hyllställ eller kemikaliebehållare står, är helt avgörande för hur stora konsekvenserna blir. Med påkörningsskydd minskar risken för påkörningsskador och därmed även risken att personal eller lagrat material skadas, avslutar Linus Jacker.

För mer information om olika påkörningsskydd>>