Denniz Pop Awards 2016

Idag öppnar musikpriset Denniz Pop Awards upp för att skicka in ansökningar till årets priser. Juryn består av några av Sveriges största musiknamn - som Max Martin, Laleh, Andreas Carlsson och Rami Yacoub. Vinnarna kommer att presenteras under galan på Operakällaren i Stockholm den 9 juni.

Det moderna musikpriset, Denniz Pop Awards, öppnar nu upp för ansökningar för fjärde året i rad. Sveriges mest lovande talanger utses av juryn och de två rookie-vinnarna tilldelas 10 000 dollar var på galan den 9 juni. Denniz Pop Awards kan stolt meddela att prisutdelningen, där hela musikbranschen samlas, i år leds av sångerskan och låtskrivaren Sarah Dawn Finer.

- Man kan inte nog betona vikten av att unga förmågor får chansen att visa upp sig för, och samarbeta med, den etablerade branschen för att vi ska kunna ha en fortsatt framgångsrik musikexport. Nu har Denniz Pop Awards etablerat sig som Sveriges moderna musikpris för talang som siktar på en internationell karriär. En utmärkelse i Denniz Pop Awards blir en språngbräda ut i världen. Det är fantastiskt att nu följa tidigare års nominerade och vinnare och se hur bra det går för dem, säger Marit Woody, kommunikationsansvarig för Denniz Pop Awards.

Förra årets vinnare har redan haft stor framgång i sina internationella musikkarriärer. 2015 års rookie artist/band, Smith & Thell, har exempelvis kontrakterats till legendariska skivbolaget Def Jam i New York.

- Som ordförande för SKAP, Sveriges kompositörer och textförfattare, får jag ofta svara på frågan vad det är som gör det svenska musikundret. Svår fråga, men det är helt klart så att Denniz Pop varit otroligt betydelsefull för utvecklingen. Nu när de redan etablerade, som är inblandade i Denniz Pop Awards, hjälper nästa generation är vi är stolta över att bidra till det arbetet, säger Alfons Karabuda, ordförande i SKAP.

SKAP, Sveriges kompositörer och textförfattare, är med stöd av Stims promotionnämnd bidragsgivare till priset ”årets rookie låtskrivare/producent”. Denniz Pop Awards drivs av en stiftelse med samma namn.

Denniz Pop Awards 2016 delar ut priserna:

• Årets rookie låtskrivare/producent (10 000 dollar)
  • Årets rookie artist/band (10 000 dollar)
  • The Grand Prize (hederspris till årets internationella framgång)
  • Årets MVP (hederspris)

Jury
Juryn i Denniz Pop Awards består av Max Martin, Rami Yacoub, Laleh, Jörgen Elofsson, Andreas Carlsson, Jacob Schulze, John Amatiello, Kristian Lundin, David Kreuger och Per Magnusson. Personer som, tillsammans med Denniz Pop, bidragit till “det svenska musikundret”.

Ansökningar till Denniz Pop Awards 2016
De artister, låtskrivare och producenter som vill anmäla sig till Denniz Pop Awards gör det genom att skicka in sina bidrag via hemsidan. Där går det också att nominera personer till the Grand Prize och MVP-priset och på så sätt hjälpa juryn i deras arbete. Den 20 maj avslöjar juryn tre nominerade i varje rookiekategori och sedan har folket chans att säga sitt om de nominerade genom att rösta på bidragen.

Datum, Denniz Pop Awards 2016:

• 11 maj: Sista dag att skicka in ansökningar
  • 20 maj: Juryn presenterar tre nominerade i varje rookie-kategori
  • 20 maj till den 8 juni: Folkets röster på de sex nominerade i rookiekategorierna
  • 9 juni: Vinnarna avslöjas och priser delas ut under Denniz Pop Awards galamiddag på Operakällaren
Om SKAP

SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare är Sveriges intresseorganisation för yrkesverksamma kompositörer, textförfattare och bearbetare. SKAP bedriver på uppdrag av sina drygt 1 100 medlemmar påverkansarbete nationellt och internationellt, erbjuder medlemsservice och är huvudman i Stim. SKAP innehar ordförandeskapet i ECSA – European Composer & Songwriter Alliance och samarbetar genom ECSA med MCNA – Music Creators North America. Tillsammans representerar ECSA och MCNA nationella musikskaparorganisationer och deras medlemmar i över 40 länder.