​Pristagare i Denniz Pop Awards 2015: Smith & Thell och Julia Karlsson & Anton Rundberg

Årets Rookie Artist/Band i Denniz Pop Awards heter Smith & Tell och årets Rookie Låtskrivare/Producent är Julia Karlsson & Anton Rundberg. The Grand Prize gick till Wolf Cousins. Priserna delades ut ikväll under Denniz Pop Awards välgörenhetsmiddag på Berns.

I mars öppnade Denniz Pop Awards upp för ansökningar till 2015 års prestigefulla priser, och juryn fick in över 1500 musikbidrag. Vinnarna i rookie-kategorierna, Smith & Tell samt Julia Karlsson & Anton Rundberg, får förutom äran 10.000 dollar vardera.

- Alla de nominerade i rookie-kategorierna har en riktigt ljus framtid på den internationella musikarenan, spår vi i juryn. 2015 är året då tjejerna börjar ta stor plats i låtskrivar/producent-kategorien. Det är verkligen på tiden, säger Jacob Schulze, initiativtagare och jurymedlem i Denniz Pop Awards.

Förutom de två rookie-priserna äras även årets internationella framgång genom ett Grand Prize. Ikväll gick priset till producent- och låtskrivarkollektivet Wolf Cousins. Hederspriset till årets MVP tilldelas 2015 musikbranschveteranen Klas Lunding.

Juryn i Denniz Pop Awards består av Max Martin, Rami Yacoub, Laleh, Jörgen Elofsson, Andreas Carlsson, Jacob Schulze, John Amatiello, Kristian Lundin, David Kreuger och Per Magnusson.

DENNIZ POP AWARDS 2015

Årets Rookie Artist/Band: Smith & Tell

Årets Rookie Låtskrivare/Producent: Julia Karlsson & Anton Rundberg

The Grand Prize: Wolf Cousins

MVP: Klas Lunding

• musikpris
  • musik
  • denniz pop
  • denniz pop awards
  • pop
  • klas lunding
  • smith & thell
  • populärkultur
  • wolf cousins
  • julia karlsson anton rundberg

Denniz Pop Awards är ett musikpris som initierades av kollegor, vänner och familj till minne av musikproducenten Denniz Pop. Priset instiftades 2013 i syfte att föra Denniz Pops arv, Sverige som musikexportnation, vidare. Stiftelsen Denniz Pop Awards samlar in pengar till priserna och skänker dessutom varje år pengar till Denniz Pop Foundation som stödjer miljön på Radiumhemmet. Bidragen kommer från intresseföreningen SKAP, företag och privatpersoner. Prisstatyetterna, handgjorda av konstnären Paul Sundvik, finns att titta på i Swedish Music Hall Of Fame. Denniz Pop Awards är en del av Symposium Stockholm 2015.