Nu öppnar Denniz Pop Awards 2018 för ansökningar

Förra året slog Denniz Pop Awards rekord med över 4000 inskickade låtar. Till sist stod producenten och låtskrivaren Agrin Rahmani och bandet Flat Earth Society som vinnare i Årets Rookie-kategorierna. Nu öppnar ansökningen till årets pris. Juryn, bestående av bland andra Max Martin, Tove Lo och stora delar av Cheiron-gänget, väntar med spänning på att få höra vad morgondagens stjärnartister och producenter komponerat.

I år är det 20 år sedan Dag “Denniz Pop” Volle gick bort. Han förändrade livet för många. Han tog aspirerande låtskrivare och producenter under sina vingar, delade med sig av sin kunskap och öppnade dörrar.

- Denniz Pop Awards arbetar med att föra Dagges arv vidare genom att upptäcka och premiera ung talang. Vi har sett att en vinst i Denniz Pop Awards ger ett enormt erkännande i musikbranschen internationellt. Och det är precis den knuffen vi vill ge nästa generations stjärnartister och producenter, säger Jacob Schulze, juryordförande och initiativtagare till Denniz Pop Awards.

I priset Årets rookie artist/band och Årets rookie producent/låtskrivare ingår en check på 10 000 dollar. Sedan starten 2013 har sammanlagt 100 000 dollar delats ut till lovande musiktalanger. Priset delas ut under en galakväll den 6 juni.

Denniz Pop Awards jury:
Juryn består av några av Sveriges största musiknamn; Max Martin, Tove Lo, Rami Yacoub, Laleh, Jörgen Elofsson, Andreas Carlsson, Jacob Schulze, John Amatiello, Kristian Lundin, David Kreuger och Per Magnusson. Personer som, tillsammans med Denniz Pop, bidragit till “det svenska musikundret” och själva haft stora internationella framgångar i musikbranschen.

Denniz Pop Awards delar ut priserna:
Årets rookie låtskrivare/producent (10 000 dollar)
Årets rookie artist/band (10 000 dollar)
The Grand Prize (hederspris till årets internationella framgång)
Årets MVP (hederspris)

Läs mer här: http://www.dennizpopawards.com/

Viktiga datum, Denniz Pop Awards 2018:
27 april: Sista dag att skicka in ansökningar
14 maj: Juryn presenterar tre nominerade i varje rookie-kategori
14 maj till den 5 juni: Folkets röster på de sex nominerade i rookiekategorierna.
6 juni: Vinnarna avslöjas och priser delas ut under Denniz Pop Awards galamiddag

Ansökningar till Denniz Pop Awards 2018:
De artister, låtskrivare och producenter som vill anmäla sin musik till Denniz Pop Awards gör det genom att skicka in sina bidrag via hemsidan. Där går det också att nominera personer till the Grand Prize och MVP-priset och på så sätt hjälpa juryn i deras arbete. Den 14 maj avslöjar juryn tre nominerade i varje rookie-kategori och sedan har allmänheten chans att tycka till om de nominerade genom att rösta på bidragen.

Här är länk till ansökningsformuläret för rookie-kategorierna: http://www.dennizpopawards.com/enter/
Här är länk till Honorary-priserna: http://www.dennizpopawards.com/nominate/

För mer information kontakta: info@dennizpopawards.com

Denniz Pop Awards är ett musikpris som initierades av kollegor, vänner och familj till minne av musikproducenten Denniz Pop. Priset instiftades 2013 i syfte att föra Denniz Pops arv, Sverige som musikexportnation, vidare och lyfta ung talang. Stiftelsen Denniz Pop Awards samlar in, och delar ut, pengar till rookie-priserna och skänker dessutom varje år pengar till Denniz Pops Minnesfond som stödjer miljön på Radiumhemmet. Bidragen kommer från organisationer, företag och privatpersoner.