OPEN - en saluhall för design & VET HUT - vår egen studioglashytta

OPEN - EN SALUHALL FÖR DESIGN OCH KONSTHANTVERK

Det hela började i en potatislada i Båstad. I en lada full av sättpotatis formulerades idéen om en sommarbutik i Boarp, strax utanför semesterparadiset Båstad. Potatisen fick flytta ut och in flyttade Design House Stockholm med alla sina produkter. Ladan blev en butik och andra varumärken bjöds in att delta. Butikskonceptet, det bästa av nutida skandinavisk design under samma tak, blev en succé. Försöksverksamheten ombildades till en permanent butik som idag har mångdubblat sin omsättning sedan starten. Butikskonceptet fick namnet Design House Stockholm OPEN.

Samma koncept tar vi nu med oss till Boda Glasbruk, där vi öppnar OPEN i den gamla hyttan. Den 18 juni öppnar en 1 000 m2 stor saluhall för det bästa inom design och konsthantverk. Med kreativ kommers vill vi åter skapa liv och rörelse under de höga takstolarna. Där kommer bl a Linum, Röshult, Matteus, Ceannis och Lexington finnas representerade. Design House Stockholm erbjuder hela sin ordinarie kollektion tillsammans med rabatterade varor ur utgående sortiment.

Design House Stockholm breddar sin affärsidé och ger dig som besöker Boda möjligheten att se några av de bästa inom det bästa av det svenska konsthantverket. Vi kommer att bereda plats för kvalitetsprodukter butiken, framförallt för konsthantverkare med lokal förankring. Självklart är allt till försäljning.

Verksamhetsansvariga för OPEN och studioglashyttan Vet Hut är Johanna Jansson och Pamela Karlsson, som tillsammans ansvarar för de båda verksamheterna. De är som gjorda för utmaningen, då de har erfarenhet från företagande samtidigt som de har gedigna konstnärliga utbildningar och arbetat med glas.

Johanna Jansson är utbildad i Grafisk Design & Illustration på Konstfack och tog senare en magisterexamen i Keramik och Glas vid Royal College of Art i London. Hennes arbete finns representerat på Smålands Glasmuseum och hon har haft flera utställningar i Sverige och internationellt under de senaste åren.

Pamela Karlsson är utbildad i Inredningsarkitektur vid HDK (Göteborgs Universitet) och tog därefter sin magisterexamen i Keramik och Glas vid Konstfack. Pamela har på senare år kombinerat sitt arbete som frilansande formgivare och glaskonstnär med läraruppdrag på Linnéuniversitetets Glastermin.

STUDIOGLASHYTTAN VET HUT

Design House Stockholm är verksamt som ett förlag för design, för formgivares idéer och produkter. Vi hanterar alla steg i processen från idé till färdig produkt, genom samarbeten med duktiga producenter. Nu startar Design House Stockholm sin första egna produktionsanläggning i Boda, studioglashyttan Vet Hut. Vi planterar ett litet grönt strå i den industriella myllan, ett grässtrå som vi hoppas ska växa och visa vägen för andra aktörer. Vi tror att småskalig produktion kan vara kommersiellt gångbart och att det finns en framtid för produktion i Sverige. Småskalig produktion gör det också möjligt för kreativitet och flexibilitet att få stå i första rummet. Vi tror att många formgivare, unga som väletablerade, vill jobba med oss under sådana förutsättningar. Vi tror att Vet Hut kan bli ett kreativt glas-bageri där ingen produktion är den andra lik.

En del i receptet för ett framgångsrikt glasbruk är distributionen och förmågan att nå ut till rätt målgrupp. Det finns en internationell publik som vi har möjlighet att nå med dagens informationskanaler. Vi vill ge glasets finsmakare en möjlighet att följa vad som händer i de Småländska skogarna och även köpa ett unikat då och då.

Studioglashyttan kommer att vara belägen i samma byggnader som The Glass Factory och Design House Stockholm OPEN. Hyttan kommer att vara igång alla veckans dagar och besökarna kommer kunna följa vad som händer på första parkett. Vi kommer själva bemanna hyttan med vår egen glasmästare och hans assistent.

Hyttan drivs av Design House Stockholm, som står för personal och verksamhetsinnehåll. Verksamhetsansvariga är Pameela Karlsson och Johanna Jansson, som även driver OPEN-butiken. 25 % av tiden i hyttan hyr vi ut till The Glass Factory, som kommer att arrangera ett spännande program för museets besökare att ta del av.

Varför namnet Vet Hut?

Vi döper vår studioglashytta till Vet Hut. Många undrar kanske varför, men för er som kan er glashistoria klingar namnet bekant. Vet Hut har redan funnits. Vi ger vår studiohytta samma namn eftersom vi vill verka i samma anda som förlagan; med uppkäftighet, kreativitet och högtflygande idéer som ledord.

Vet Hut AB var en rörelse som bildades av formgivare i Boda i slutet av 1960-talet. I gruppen ingick bl.a. Ulrica Hydman-Vallien, Bertil Vallien, Rolf Sinnemark, Monica Backström samt Ann och Göran Wärff. De gjorde blå-gula polkagrisar och gav ut en julkalender som fick dig att rodna lite lätt. De ägnade sig dessutom åt flygturer med varmluftsballong och hade roligt ihop. Vi hoppas få lika roligt i vår nya hytta.

Vem blir vår mästare?

Glasproduktion är ett hantverk och i alla studioglashyttor är det av yttersta vikt vem som har rollen som mästare. En mästare måste kunna hantera glaset med yttersta precision och samtidigt vara lyhörd och kunna tolka och realisera formgivarens idéer.

Design House Stockholm är stolta över att kunna presentera Christopher Ramsey som mästare i hyttan Vet Hut. Christopher Ramsey är född i USA, utbildad vid flera internationella skolor, bl.a. University of Notre Dame och California College of Arts (San Fransico). Chistopher har arbetat vid Pilchuck, men är numera b Christopher Ramsey oende i Småland där han varit verksam vid Orrefors Kosta Boda och nu senast som mästare på Åfors Glasbruk. Det är också smått fantastiskt att Christopher idag bor i Erik Roséns (tidigare chef på Boda) gamla villa på Ekbacken i Boda Glasbruk.

Hur kommer den första kollektionen i Vet Hut att se ut?

Vi har samlat ett antal formgivare kring en gemensam nämnare: Den övervikta kanten. Den första kollektionen i Vet Hut kallar vi “Med övervikt kant” och bakom kollektionen står formgivare som Erik Höglund, Timo Sarpaneeva och Signe Persson-Melin. De har alla arbetat med denna teknik och vi har fått förmånen att reproducera en handfull produkter ur deras samlingar. Den övervikta kanten är en specifik glasteknik som haft en viktig betydelse för glasets funktion. När man tidigare ville göra hållbara bruksprodukter valde man att förstärka den övre kanten genom att göra en övervikt kant i glas. Detta är ingen enkel teknik och det krävdes erfarenhet och säkerhet av glasblåsarna för att lyckas med detta. Vi har en skicklig mästare och vågar därför ställa den övervikta kanten i rampljuset i vår första kollektion. Under verksamhetens första halvår kommer dessa produkter endast gå att finna på plats i Boda och i Design House Stockholms egna butiker i Sverige och England.

Vid kommande årsskifte lanserar vi webbshoppen Vet Hut, då hela världen kommer att erbjudas dagsfärska glasprodukter för internationell distribution. En handfull av återförsäljare ur vårt nätverk kommer också få möjligheten att distribuera Vet Hut-kollektionen.

• design house stockholm
  • glas