Designtorget har en stark start på 2023 och ökar sitt butiksnät – först ut är Emporia i Malmö

Designtorget öppnar en helt ny butik i köpcentret Emporia, Malmö i slutet av maj. Efter ägarbytet i somras då Ayad Al-Saffar förvärvade Åhléns och Designtorget från Axel Johnson har Designtorget nu ett starkt fokus på att utöka antal butiker. Först ut är butiken i Emporia, och när rätt läge dyker upp är man intresserad av att öppna i fler svenska städer.

Butiken i Emporia blir Designtorgets sjätte butik och inreds med det senaste butikskoncptet. Sortimentet kommer kureras på ett inspirerande och nytänkande sätt och fysiskt spegla vad Designtorget står för och vill erbjuda framåt.

Vi är otroligt stolta över att vi nu öppnar Designtorgets sjätte butik. Och detta på Emporia i Malmö, där vi redan har en stark position sedan år 2000 med vår butik på Södra Förstadsgatan. Denna öppning är ett led i ett ökat fokus för oss att bredda vårt butiksnät. Och vi ser fram emot fler öppningar framåt. Emporia blir ett bra komplement till vår andra butik i Malmö och vi ser fram emot att möta fler kunder från Skåne och Danmark via denna butik.” säger Emma Klintbo Klingspor, VD Designtorget.

Sedan våren 2020 har försäljningen på Designtorgets e-handel mer än fördubblats och står idag för ca 50% av den totala omsättningen. Under året har företaget satt en ny strategi för framtiden där varumärke och erbjudande setts över för att matcha nya kundförväntningar och en föränderlig värld.
Fokus framåt ligger på att fortsätta att öka både online och i fysisk butik, bland annat via nya butiker.

För Designtorget har 2023 startat som ett starkt år med bra försäljning både online och i butik. Vi ser en ökning på ca 40% i fysisk butik på jämförbara enheter och ökar 10% online mot 2022. Vi är självklart otroligt stolta över detta och ser att fler och fler kunder hittar till oss varje dag. Vi jobbar för att vara en inspirerande destination för fler kunder att hitta presenter och andra produkter hos oss. Och vi vill göra detta på ett noga utvalt och hållbart sätt där vi sätter ny formgivning i fokus. Vi ska vara en positiv plats både för våra kunder och medarbetare, varje dag” säger Emma Klintbo Klingspor, VD Designtorget.