Formgivaren Anna Kraitz och Trendgurun Stefan Nilsson i juryn när Årets Sak 5-års jubilerar!

DesignTorget, som i många år har samarbetat med designskolor, formgivare, uppfinnare och småföretag, kommer den 19 januari att för femte året i rad att dela ut utmärkelsen Årets Sak. Priset, som förutom ära och berömmelse består av en speciell plakett och en prissumma på 20.000 kr, går till den/de formgivare som under det gångna året skapat den nya sak i DesignTorgets sortiment som känns mest kreativ, väldesignad, nytänkande och säljbar.

10 st produkter har redan nominerats och finns utställda i DesignTorgets alla butiker från den 20/1 . Torsdag kväll 19/1 kommer det slutliga valet att offentliggöras under en ceremoni med samtliga nominerade formgivare närvarande kl 19.30 i DesignTorgets butik på Götgatan 31 i Stockholm.

- Årets Sak har under sina 5 år fått stor uppmärksamhet i formgivar-Sverige, och i flera fall varit en rejäl "kick-start" för den/de designers som har fått utmärkelsen. Bara att bli nominerad bland kanske 150-175  produktnyheter från det gångna året är ett viktigt erkännande, säger DesignTorgets VD Lasse Folt.

De tidigare årens vinnare, bl a designkollektivet Fuldesign och duon Ahnlund/Karlén har på senare tid uppmärksammats på flera håll och varit involverade i olika kreativa projekt.
De 10 nominerade sakerna har valts ut av DesignTorgets ordinarie jury.
De 6 personer som slutligen ska välja ut Årets Sak 2011 är:

Stefan Nilsson, Trendgruppen
Anna Kraitz, Formgivare
Lasse Folt, VD DesignTorget
Helena Gorne, Ansvarig för jury/formgivare DesignTorget
Kajsa Kleen, Butikschef DesignTorget
Anna-Karin Thorell,  Säljare DesignTorget

För mer information kontakta:
Lasse Folt, VD DesignTorget, tel +46-70 21 39 100 eller
Malin Löfmark, Marknadskoordinator DesignTorget, tel +46-70 77 87 070

DesignTorget startades 1993 som en direkt försäljningskanal för formgivare och designers, och har på 18 år blivit Sveriges mest kända varumärke inom sin bransch. Företaget driver idag 16 butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Oslo, och beräknas 2012 omsätta ca 140 MSEK. Man har ett välutvecklat nät av kontakter med designskolor, formgivare och producenter. Varje vecka väljer DesignTorgets jury ut det bästa bland de ca 30-40 produkter som lämnats in för ev försäljning. Företaget är sedan januari 2005 helägt av Novax inom Axel Johnson AB.