Falkenberg skapar värdskap i världsklass

Falkenberg skapar värdskap i världsklass

Falkenberg har utsetts till Sveriges mest välkomnande stad av booking.com och genomför nu projektet "Värdskap i världsklass" för att fortsätta det goda arbetet. Projektet inkluderar träffar för personal inom besöksnäringen och en sommarkickoff för att stärka samarbetet och ge tips för ännu bättre värdskap.

"Värdskap i världslass" är ett treårigt projekt som sträcker sig mellan 2023-2025 och medfinansieras av Region Hallands tillväxtutskott som ett Hållbart destinationsutvecklingsprojekt. I projektet jobbar Destination Falkenberg tillsammans med besöksnäringen för att lyfta vikten av värdskapet och att det är en starkt bidragande faktor till att vara ett attraktivt resmål.

– Falkenberg är redan bra men vi känner att vi kan kan göra skillnad genom att skapa ännu bättre förutsättningar och rusta personalen inom besöksnäringen, som ofta är den som skapar gästens första intryck, säger Åsa Bengtsson som är projektledare på Destination Falkenberg.

Under våren anordnas tre kostnadsfria tematräffar knutna till värdskap för utvald personal inom besöksnäringen. Det skapas forum för inspiration, information och kunskapsförmedling. Förhoppningen är att deltagarna utrustas med förutsättningar att bygga ett starkt team och tillsammans kunna ge värdskap i världsklass till både invånare och besökare. Det ges också möjlighet för deltagarna att nätverka och lära känna branschkollegor. Allt för att stärka och underlätta samarbetet mellan företagen i Falkenbergs kommun.

– Initiativet är uppskattat av företagen och träffarna blev fullbokade på kort tid, berättar Åsa Bengtsson.

Inför högsäsongen 2024 anordnas även en större kickoff där all personal inom besöksnäringen i Falkenbergs kommun är inbjudna. Kvällen kommer bjuda på kunskap, tips och verktyg men även underhållning. Syftet är att skapa en känsla av att alla är lika viktiga i att ge en positiv bild av Falkenberg.

– Vi vill att personalen ska känna stolthet över platsen och även bli falkenbergsambassadörer, det vill säga man är bekant med utbudet och tipsar gärna om sådant som ligger utanför den egna verksamheten, säger Åsa Bengtsson.

Träffarna sker 30/1, 12/3, 16/4 och kickoffen 24/6.

Åsa Bengtsson

Projektledare 0346-88 69 62