Falkenbergs Matdagar i roadtrip-form har blivit tradition

Falkenbergs Matdagar i roadtrip-form har blivit tradition

Det uppskattade konceptet med Falkenbergs Matdagar i roadtrip-form fortsätter och 14-15 april är det dags igen. Det blir en härlig start på påsken att ge sig ut i vårsolen och inhandla lokala, hållbara råvaror från flera av medlemmarna i Falkenbergs Skafferi. Kom och ta del av smakerna, dofterna, matglädjen och härliga möten.

Alla matälskare bör ge sig ut på en smakresa för sinnena och inspireras och upptäcka nya favoriter och smultronställen bland Falkenbergs Skafferi i påsk. Varje gård, café och restaurang har sin egen historia, sin egen berättelse och sina egna smaker.

- Pandemin gjorde att vi fick flytta ut vår stora matfest och istället för att besökarna kom in till stan fick de bege sig ut på vägarna och hälsa på hos mataktörerna på plats. Det blev så oerhört uppskattat att det verkar som att vi har skapat oss en ny tradition. Detta blir fjärde gången vi gör roadtrip i Falkenbergs Skafferi, säger Fredrik Janson, VD på Destination Falkenberg.

Under skärtorsdagen och långfredagen, den 14-15 april, har ett drygt 20-tal av Falkenbergs Skafferis medlemmar gemensamma öppettider kl. 11-15. En del håller öppet betydligt längre än så, men mellan dessa tider kan man vara alldeles säker på att alla längs turen har öppet.

Eivor Gavie som driver Gavie´s Gårdar uppskattar konceptet med roadtrip. Hon har ingen egen gårdsförsäljning utan samarbetar med en annan skafferimedlem, ett exempel på hur fina samarbeten ofta uppstår inom nätverket.

- Jag ser så mycket fram emot Falkenbergs Matdagar och roadtripen då jag kommer befinna mig hos Monica Bondesson på Skrea ost. Jag hoppas på fint väder och att det kommer massor med besökare såklart. Vi brukar göra en liten smakbricka där vi kombinerar Monikas ost och mina syrade grönsaker för att visa på hur man kan förena dessa två smakkombinationer och det brukar uppskattas av besökarna, berättar Eivor Gavie.

Nytt för i år är att det kommer finnas en tryckt karta för att underlätta planeringen av sin tur.

- Ja det efterfrågades förra året så det tänker vi ta fram. Det fina med roadtripen är att man kan kombinera det med andra stopp, kanske ta en promenad runt en sjö, stanna till vid ett naturreservat eller något annat intressant längs vägen. En njut-tur i vårsolen helt enkelt, säger Fredrik Janson.

Fredrik Janson, VD Destination Falkenberg
    fredrik.janson@falkenberg.se