Falkenbergs Matdagar kör vidare i roadtrip-form

Falkenbergs Matdagar kör vidare i roadtrip-form

I Falkenberg fortsätter traditionen att under en helg hylla det som odlats, skördats, bakats och lagats. Den stora matfesten behåller sin roadtrip-form från förra året där festligheterna sprider ut sig över hela Falkenbergs Skafferi under tre dagar, 3-5 september.

Den nya varianten av Falkenbergs Matdagar, där Falkenbergs Skafferi bjuder in till fina möten, mysiga miljöer och massor av god mat på respektive plats, har blivit oerhört uppskattat.

– Det är tredje gången vi genomför den här varianten då vi även bjöd in till matdagar i påskas. Folk har verkligen tagit konceptet till sig. Och vi vill fortsätta uppmuntra till att upptäcka bra mat, handla lokalt och kunna göra en utflykt under säkra former, säger Fredrik Janson, VD på Destination Falkenberg.

Det är samma öppettider för alla som är med vilket gör det lätt att bara ta fram kartan och åka runt. Fredag-söndag 3-5 september håller de ca 30 medlemmar i Falkenbergs Skafferi som valt att vara med öppet mellan kl. 11.00-16.00. Kartan finns på www.falkenbergsmatdagar.se.

På några ställen samlar medlemmar ihop sig i grupper, som till exempel hos The Kitchen Garden, Källdalens Trädgårdar och Klockaregården 310.

– Perfekt för den som inte vill åka så långt eller göra så många stopp. Under året har vi även fått flera nya medlemmar i skafferiet som är väl värda att besöka, säger Fredrik Janson.

Nya stopp under Falkenbergs Matdagar

Strax utanför Långås ligger Kärrets Grönsaker. Här hittar du en stor variation av KRAV-certifierade grönsaker i gårdsbutiken, odlade för hand i på friland och i växthus. Ett stenkast från gårdsbutiken hittar du ut i odlingen och kan se hur allt växer.

I Vesslunda ligger Kilagårds Gröna. I gårdsbutiken finns massor av härligt grönt från gården, lammkött från Skälstorp & andra lokala mathantverk. Du kan också köpa hembakat fika och slå dig ner i den renoverade ladugården eller utomhus på innergården.

AH! Kombucha har ingen egen gårdsbutik men under Falkenbergs Matdagar hittar du dem hos The Kitchen Garden. Grunden i kombuchan är ekologiska kvalitetsteer och de flesta av alla spännande smaksättningar odlas i egen trädgård.

Smakäventyr skapar upplevelser utöver det vanliga. Till fots eller på cykel. I storslagen natur, ute på gårdarna eller bland innerstadens exklusiva restauranger. Under Falkenbergs Matdagar arrangeras ett Skafferibesök; Smakstråket, en gående middag mellan tre restauranger.

Mostorps gårdsbutik är väletablerad men väl nya medlemmar i Falkenbergs Skafferi. I butiken säljs nötkött, lammkött och fläskkött som slaktas, hängmöras och styckas i gårdslakteriet. I den manuella disken hittar du charkprodukter som hantverksmässigt tillverkas på gården.

Konstdagar i Falkenberg

Under matdagar-helgen kommer du även kunna planera in kulturella stopp på din roadtrip. 4–5 september är det urpremiär för Konstdagar i Falkenberg. Runt om i Falkenbergs kommun öppnar 22 konstnärer och konsthantverkare sina ateljéer. På flera ställen kommer konst och mat att gå ihop. Det blir verkligen en smakrik helg för alla sinnen!

Fredrik Janson, VD Destination Falkenberg
    fredrik.janson@falkenberg.se
    0721-46 01 97

Falkenbergs Matdagar genomfördes första gången 2016 av Destination Falkenberg som då även hade startat upp Falkenbergs Skafferi, ett nätverk och kulinariskt kollektiv bestående av numera ca 60 lokala mataktörer.