Falkenbergs Skafferi hyllar matens hjältar - producenterna!

Falkenbergs Skafferi hyllar matens hjältar - producenterna!

Producenterna är grunden för att vi ska kunna utvecklas och leva som matregion. Falkenbergs Skafferi har tagit fram flera filmer för att berätta om de som gör grovgörat för att vi ska ha schyssta, hållbara och lokala råvaror på tallriken. Projektet Matens Hjältar vill även inspirera den med odlardrömmar och påminna om att välja lokalt i matbutiken.

Genom arbetet med nätverket Falkenbergs Skafferi har Destination Falkenberg uppmärksammat att producenterna inte i samma utsträckning blir fler till antalet till skillnad från restauratörer och förädlare. Producenten är en viktig grund i att göra maten till en reseanledning. Vi har kommit långt, inte minst med utmärkelsen "Årets värt en resa" som hela Falkenberg som plats fick av White Guide 2018. Men ska restauratörerna kunna fortsätta att briljera så behöver vi fler råvaruproducenter med olika inriktning.

– Vi vill inspirera de som går i odlardrömmar. Att vi skulle ha halländskt vin var det nog ingen som trodde för några år sedan. Att vi skulle ha självplock på så mycket mer än jordgubbar kanske inte heller. Initiativ som gör att vi ökar vårt självförsörjande är också en stor styrka, säger Susanne Thorsson, projektledare på Destination Falkenberg.

Projektet Matens Hjältar har finansierats genom Regionala utvecklingsfonden och Lokalt Ledd Utveckling Halland. Det består i produktion av 10 filmer som är inspelade ute hos producenten med Lisa Lemke som ciceron. Projektet är ett Leader-projekt vilket innebär att lokal förankring, underifrånperspektiv och samarbete är viktiga faktorer.

– Syftet med att sprida filmerna är också att öka medvetenheten hos konsument om värdet i att handla lokalt. För att vi ska få en mångfald med produkter som växt sig smakrika i vår jord behöver vi välja lokalt i vardagen. Och gärna hälsa på i våra gårdsbutiker då och då, säger Susanne Thorsson.