"Hemestra" dig genom Skördetid i Halland

"Hemestra" dig genom Skördetid i Halland

I Halland njuter vi nu av sensommaren och har börjat fira in hösten. Det råder febril aktivitet med att skörda och förädla det vi sått. Gårdsbutikerna fylls till bredden. Restaurangerna skapar magi med råvaror från trakten. En mängd matupplevelser finns att ta del av precis runt hörnet och Skördetid i Halland gör det enkelt att hitta nya favoriter.

I år får Hallands största skördefester vila. Tur då att det finns så mycket mer att upptäcka. På Skördetid i Hallands hemsida finns tips på gårdsbutiker, caféer, restauranger och härliga smultronställen att besöka. Här finns även information om naturnära kurser, matvandringar och andra spännande aktiviteter. Nytt för i år är en inspirerande och mer användarvänlig hemsida, www.skordetidihalland.se. Med hjälp av en överskådlig karta kan besökaren enkelt planera sin egen roadtrip

Aktiviteterna under Skördetid i Halland pågår vecka efter vecka – från augusti till oktober – och hemsidan är en arena för producenter, förädlare och måltidsskapare att erbjuda sitt utbud. Nu laddas det runt om i Halland för en sensommar och höst fylld av fina möten, minnesvärda upplevelser, kunskap om maten och kärlek till densamma. Ett måste för den matintresserade är Falkenbergs Matdagar som i år får ställa om.

– Falkenbergs Matdagar sker i år över hela kommunen så det händer det väldigt mycket under helgen 5-6 september, berättar Susanne Thorsson, projektledare på Destination Falkenberg. En kan ge sig ut i Falkenbergs Skafferi där många av medlemmarna har gemensamma öppettider eller kan en boka in sig på ett Skafferibesök för att lära sig något nytt eller vara med i en måltidsupplevelse utöver det vanliga.

I Falkenberg sker det dock skördetids-aktiviteter under hela perioden. Till exempel kan man gå en guidad vandring i Tångagårds odlingar, en kurs i surdegsbakning hos Danlarn, ge sig ut på smakrundor på cykel eller boka in sig på en 7-rätters skördemeny på Laxbutiken.

Mer om allt som händer finns på: www.skordetidihalland.se

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och uppmanar alla besökare att göra detsamma.

Bakom Skördetid i Halland står LRF, Hallands Matgille, Region Halland i samarbete med de halländska destinationerna. Media är välkommen att kontakta projektledare Mia Lachmann på Destination Falkenberg för mer information samt intervjuer med aktörer under skördetid.

Mia Lachmann – projektledare Skördetid i Halland
Mobil: 0721-428936