Jul på Vallarna - ny julmarknad i Falkenberg

Jul på Vallarna - ny julmarknad i Falkenberg

Den 20-21 november anordnas första gången någonsin Jul på Vallarna. En klassisk julmarknad med allt som hör till. Försäljning av julens klappar i form av lokalt hantverk och lokal mat. Magisk stämning med tusen juleljus, julmusik från scenen, massa skoj för barnen och doften av glögg och pepparkakor.

En ny säsong

Så får Falkenberg äntligen en traditionell julmarknad. Förlagd till en plats som många förknippar med sommaren men som under en helg i november kommer anta en helt annan skepnad när julen flyttar in.

Jul på Vallarna anordnas i samverkan mellan Destination Falkenberg och FC Vin & Event. Evenemanget möjliggörs genom medel från Region Hallands satsning på ”Hållbar destinationsutveckling” där syftet är att stimulera en hållbar utveckling av besöksnäringen i Halland med fokus på nya reseanledningar och säsongsförlängning.

I Falkenberg finns en stark tradition av att handla närproducerat, inte minst under event som Falkenbergs Matdagar. Med Jul på Vallarna skapas möjlighet att lyfta den lokala maten i Falkenbergs Skafferi i samband med julen. Nu även i kombination med lokalt hantverk.

Vallarna har fått ett rejält lyft under sommaren med en helt ny lekplats och har under åren utvecklats till en riktig oas med aktiviteter för både stor och liten.

– Genom att förlägga julmarknaden till Vallarna använder vi redan gjorda kommunala investeringar och skapar förutsättningar för året-runt användning av platsen, säger Johan Bengtsson projektledare på Destination Falkenberg.

Friluftsområde i julskrud

Helgen 20-21 november kommer Vallarna lysa av tusen juleljus och brinnande eldkorgar. Från bodarna erbjuds julens godsaker och presenter. Finaste halländska hantverket blandas med lokal mat av högsta kvalité. Från scenen på Vallarnas Friluftsteater bjuds det på julens alla sånger i ett gediget program.

Jul på Vallarna innehåller självklart massor av kuligheter för barnen. Tomtefar kommer ta emot önskelistor. Förutom lekplatsen, minizoot och äventyrsbanan, som alltid finns på Vallarna, så blir det ponnyridning och julpyssel.

– En perfekt julmarknad gör sig dock inte själv och nu krävs det en bra samverkan med lokala föreningar, företag och alla som bidrar till upplevelsen på plats. Vi har, precis som tomtefar, bråda dagar framför oss, säger Johan Bengtsson.

Till skillnad från många andra julmarknader är det fri entré till området. Det kommer även bli mycket levande musik från scenen. Förhoppningen är att detta är början på en ny tradition, att låta julen börja med ett stämningsfullt besök på Jul på Vallarna.

Johan Bengtsson, Destination Falkenberg
E-post: johan.bengtsson2@falkenberg.se