Nytt upplägg när Falkenbergs Matdagar kommer tillbaka till stan

Nytt upplägg när Falkenbergs Matdagar kommer tillbaka till stan

Roadtrip-varianten av Falkenbergs Matdagar har varit populär under pandemi-åren men nu längtar alla efter en härlig matfestival i centrum igen. Det planeras för fullt inför den 2-3 september och i år kommer evenemanget vara bättre än någonsin.

Evenemangen i Falkenberg är tillbaka med full kraft och så även Falkenbergs Matdagar som under pandemin fick flytta ut till aktörerna. Det har funnits gott om tid för att utvärdera evenemanget och 2022 blir det en hel del nyheter.

- Åren 2016–2019 har destinationsbolaget arrangerat Falkenbergs Matdagar i centrum. Vilket har varit en stor succé med över 15000 besökare som har kunnat njuta av vad alla fantastiska mataktörer i Falkenbergs Skafferi har att bjuda på. Nu är vi tillbaka i stan med ett delvis nytt upplägg, säger Fredrik Janson, VD på Destination Falkenberg.

Matdagarna har tidigare varit koncentrerat till Rådhustorget och Nygatan. I år kommer festligheterna spridas ut på fler platser i stan. Förhoppningarna med det nya upplägget är att det kommer bli mindre trängsel och mindre köer. Den här gången kommer det även att jobbas mycket mer med smakportioner, både hos krogar och utställare.

I år finns även ett utökat samarbete mellan destinationsbolaget och FC Vin & Event.

- Vi på FC Vin & Event är glada över att Falkenbergs Matdagar kommer tillbaka till stan och att vi fått förtroendet att ta fram en vision samt projektleda årets upplaga. Vi har valt att lägga till Local street fest till namnet för att göra folk uppmärksamma på att det inte är exakt som förut, säger Alexandra Holmberg projektledare på FC Vin & Event.

Det kommer såklart bli tält med Skaffeributik, servering från pop-up restauranger och foodtrucks. Det blir aktiviteter för både stora och små. Krogarna kommer på ett naturligare sätt vara en del av evenemanget och på uteserveringarna kommer det hända en massa skoj. Räkna även med en vackert dekorerad stad och musik på gator och torg.

- Intresset att vara med är stort och vi är övertygade om att det kommer bli ett par magiska dagar. Det kommer vara ett myller, massor med spännande produkter att köpa hem och ett härligt utbud med mat och dryck att testa på de olika platserna i centrum, säger Fredrik Janson.

Fredrik Jansson, VD Destination Falkenberg
fredrik.janson@falkenberg.se