Grenna Museum är en av de tre nominerade till Årets museum 2021.

Grenna Museum nominerad till Årets museum 2021

Under fredagen kom nyheten att Grenna Museum nominerats till att bli Årets museum 2021. Ett prestigefullt pris som delas ut av Sveriges Museer och Svenska ICOM (International Council of Museums). Den 27 april koras vinnaren.

Grenna Museum, Livrustkammaren och Norrköpings stadsmuseum är de tre nominerade till utmärkelsen Årets museum 2021.

– Det känns otroligt hedrande att få bli nominerad. Bara att vara nominerad känns jätteroligt, det är verkligen en fjäder i hatten. Vi har sedan installationen av den nya basutställningen fått en otroligt fin respons på museet men vi blev väldigt positivt överraskade att vi var en av tre nominerade till priset. Det kom som ett ljus i allt mörker, säger museichef på Grenna Museum Håkan Jorikson.

Juryn kommer att granska museernas förmåga att bedriva en kreativ och nytänkande verksamhet. Museets genomslag hos publiken och mervärdet för museisektorn har också stor betydelse för bedömningarna.

– Det senaste året har varit tufft för alla, även för museerna. Så kanske behöver vi särskilt i år lyfta fram det fantastiska och inspirerande arbete som görs på institutionerna i landet, säger Patrik Steorn, juryordförande Årets museum, samt ledamot i Sveriges Museers styrelse.

Juryns motiveringar för Grenna Museum:

”Fördjupning, forskning och föremål har förenats på Grenna Museum i en ny basutställning som engagerar. Med utgångspunkt i S. A. Andrées polarexpedition samarbetar museet med både forskare och volontärer på ett nyskapande sätt. Verksamheten drivs med små medel, men omfattar både lokalhistoria och polarhistoria på ett sätt som bjuder in besökaren som en aktiv deltagare.”

Vinnaren av Årets museum 2021 presenteras den 27 april på museernas vårmöte. Vandringspriset, samt ett diplom delas ut av kulturminister Amanda Lind. Förra året utsågs Sörmlands museum till Årets museum 2020.

Läs mer om nomineringen här: https://www.sverigesmuseer.se/nyheter/2021/02/de-kan-bli-arets-museum-2021/