EM och SM i inomhusrodd arrangeras i Jönköping den 29–30/1 2022

EM och SM i inomhusrodd arrangeras i Jönköping den 29–30/1 2022

Svenska Roddförbundet har av det internationella roddförbundet European Rowing tilldelats arrangörskapet för EM i inomhusrodd den 29–30/1 2022.

Tävlingen arrangeras med stöd av Destination Jönköping och genomförs i Idrottshuset i Jönköping.

SM och riksmästerskap kommer även att genomföras under den aktuella helgen. Sammanlagt bedöms omkring 500 roddare, plus coacher, från Europa och Sverige deltaga. I arrangörsstaben ingår representanter från ett 10-tal roddklubbar i Sverige.

Jönköping har genom åren etablerat sig som en kvalitativ och framgångsrik evenemangsstad. Inte minst har staden nått framgång inom vattensport och -evenemang tack vare dess goda förutsättningar när det kommer till vattenarenor, med sina tre citynära sjöar. Under 2019 arrangerades student-EM i rodd (EUC Rowing Championship 2019) på Munksjön, ett arrangemang som lockade över roddare från över 21 länder.

- Med vår stadsunika rodd-arena mitt i Munksjön har vi redan befäst oss som en stark destination inom rodd, men att nu kunna bredda det till ytterligare en gren inom sporten är vi mycket stolta över, säger Caroline Törnblad, Chef Möten & Evenemang, Destination Jönköping.

Inomhusrodd, som genomförs på roddmaskin, är en starkt växande gren inom roddsporten. Denna del av roddsporten kan utövas som singel eller dubbel och passar alla åldrar. En anpassning finns framtagen för att möjliggöra pararodd.

För mera information kontakta

Svenska Roddförbundets Generalsekreterare, Joachim Brischewski, 08-6996435

Chef Möten & Evenemang på Destination Jönköping, Caroline Törnblad, 070-508 44 09

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser