Rodd på Munksjön.  Foto: Symbolbilder.se
Rodd på Munksjön. Foto: Symbolbilder.se

Jönköping kan bli värdstad för Student-EM i rodd 2019

Nu är det klart att Sveriges Akademiska Idrottsförbund (SAIF) ställer sig bakom Jönköpings förslag att ansöka om att få arrangera Europamästerskapet i rodd 2019.

Representanter från Destination Jönköping och Jönköpings Roddsällskap presenterade under söndagen för SAIF:s förbundsstyrelse att Jönköping vill arrangera Europamästerskapet i rodd 2019. Sveriges Akademiska Idrottsförbund (SAIF) ansvarar för ansökan om mästerskap på denna nivå. Det europeiska studentidrottsförbundet, European University Sports Association (EUSA), beslutar sedan vilka länder som får evenemangen.

Förbundsstyrelsen ställde sig bakom en ansökan enligt det förslag som presenterades och senast den 20 oktober skall ansökan nu lämnas in till det internationella förbundet. Den 11 november beslutas om vilket land som får arrangera mästerskapen. Bakom ansökan står Jönköpings Roddsällskap, Huskvarna Roddsällskap, Destination Jönköping och Jönköping University. Om Sverige och Jönköping får arrangemanget är inriktningen att genomföra tävlingarna den 17-22 september 2019.

Ett mästerskap i Jönköping ligger helt i linje med det strategiska arbete som syftar till att stärka Jönköping som en naturlig arena för evenemang på vattnet.

Nyligen beslutade Skolverket att Sanda Idrottsgymnasium blir roddgymnasium från 2017. Jönköping University är sedan något år tillbaka, ett s.k.”elitidrottsvänligt lärosäte (EVL)” där rodden varit en av sporterna som skapat förutsättningar för detta. Svenska Roddförbundets U 23 satsning som är baserad i Jönköping med mycket lovande ungdomar, har haft stora framgångar i årets VM i Rotterdam. Förutsättningar för ett deltagande i Tokyo OS 2020 med denna satsning bedöms också som goda.

Detta tillsammans med att kommunen och roddklubbarna planerar för en utvecklad tävlingsverksamhet de närmaste åren gör att argumenten för att få ett student-EM till Jönköping är starka.

Om Student-EM
Student-EM i rodd anordnas vartannat år. 2015 gick tävlingen i Hannover, Tyskland och 2017 står Subotica, Slovenien för värdskapet. I Hannover deltog omkring 80 universitet med drygt 600 roddare från ett 20-tal länder.

Student-EM, European Universities Championships, arrangeras av det europeiska studentidrottsförbundet, EUSA, och avgörs vartannat år. Det första mästerskapet hölls 2001 och rodd har funnits med på programmet sedan 2005. Tävlingarna håller hög internationell klass och är öppna för studerande vid eftergymnasial utbildning i åldern 17-30 år.

På Student-EM tävlar man för sitt universitet oberoende av nationalitet, vilket betyder att det kan vara flera lag från Sverige som ställer upp.

För mer information kontakta:
Mats Almlöw, Jönköpings Roddsällskap 070-333 13 48
Carl-Gustaf Tollén, Destination Jönköping 070-699 69 25
Johanna Olsson, Generalsekreterare i Sveriges Akademiska Idrottsförbund 010-476 54 91.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser