Fortsatt jakt på saknade Jönköpingsbor

Fortsatt jakt på saknade Jönköpingsbor

Jönköping satsar hårt på att få fler personer att flytta till regionen. Nu pågår steg tre i årets stora rekryteringskampanj ”Vi saknar dig”, där jakten på saknade Jönköpingsbor utspelas i landets storstäder. I Stockholm hörs glada hälsningsfraser på radio om saknade personer och i Göteborg syns hälsningar på stortavlor i närheten av de saknades bostadsadresser. Facebook-annonser och bannerannonsering kompletterar budskapet – det är dags att återvända!

Kampanjen med glimten i ögat heter ”Vi saknar dig” och syftar till att få personer med anknytning till Jönköping att återvända till sina släktingar eller vänner. ”Vi saknar dig”-kampanjen inleddes hösten 2010 då Jönköpingsbor via annonser i lokalmedia och på stortavlor uppmanades att anmäla personer de saknar på visaknardig.se.

- Vi vet att vi jobbar med en process som tar tid, säger Maria Lindén, projektledare på Destination Jönköping. Vår målgrupp hittar man inte genom traditionella medier eller genom reklam, utan genom att kommunicera på en personlig nivå. Ett beslut att flytta hör ofta ihop med relationer, eller anknytningar till en plats, vilket vi tagit fasta på.

Över 200 personer anmäldes saknade i kampanjens första steg. Alla uppvaktades med ett paket i brevlådan, innehållandes allt man behöver veta om hur det är att leva och jobba i Jönköping – och såklart en personlig hälsning. Nu går kampanjen in i ett ännu mer personligt skede, när saknade individer söks upp och efterlyses i radio, på Facebook, på utomhustavlor och i Youtube-filmer.

- Nu är vi inne i en riktigt spännande fas, säger Maria Lindén. Under en månads tid genomför vi offensiva kampanjer i storstäderna för att försöka hämta hem våra saknade personer. Allt sker på individnivå, för att skapa en personlig relation till den potentiella inflyttaren.

Destination Jönköping som utvecklar och marknadsför Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare, har tillsammans med den lokala reklambyrån Kompago arbetat fram Vi saknar dig-kampanjen. Kampanjen är en del i projektet Welcome2work, där 40 arbetsgivare samarbetar för att attrahera nya kompetenser till Jönköping.

- Jakten på framtidens talanger är stenhård, säger Maria Lindén. Genom vår offensiva kampanj försöker vi locka hit de bästa!

För mer information, kontakta:
Maria Lindén, projektledare Welcome2work
Maria.linden@destinationjonkoping.se

Vi saknar dig

NRJ Stockholm 11 april-11 maj
Facebook-annonser

Göteborg
Banners 17 april-1 maj
Stortavlor 18-25 april

Övriga länkar
visaknardig.se
destinationjonkoping.se
destinationjonkoping.se/welcome2work
kompago.se

Om Welcome2work

I Welcome2work samarbetar sedan 2007 ett 40-tal arbetsgivare i Jönköping för att attrahera välutbildad arbetskraft till regionen. Gemensamma insatser syftar till att stärka Jönköping som arbetsmarknadsregion och bredda rekryteringsunderlaget genom att visa på möjligheterna med att jobba, bo och bilda familj i regionen.

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.