Jönköping och Småland marknadsförs på Dreamhack i Valencia

Jönköping och Småland marknadsförs på Dreamhack i Valencia

I slutet av september anordnar Destination Jönköping i samarbete med VisitSweden, Smålands Turism och musiksajten Spotify en tävling under DreamHack i Valencia. Tävlingen är ett sätt att marknadsföra Småland och priset är givetvis en resa till DreamHack-staden Jönköping och festivalen DreamHack Winter.

Under DreamHack Valencia 21-23 september kommer representanter från Destination Jönköping, VisitSweden och Smålands Turism finnas på plats för att marknadsföra Jönköping gentemot deltagarna under DreamHack Valencia.  Marknadsföringen kommer att ske genom en monter på festivalen samt genom en internetbaserad tävling som redan nu har påbörjats.

- Vi är stolta över att vara världens främsta DreamHackstad och vill genom den här insatsen att fler ska få upp ögonen för Jönköping, säger Helena Nordström som är marknadschef på Destination Jönköping. För många av besökarna på DreamHack Valencia är ett besök på DreamHack i Jönköping oerhört attraktivt och vi vill finnas på plats för att föra en dialog med dem.

Spotify finns med i samarbetet och är exempel på ett framgångsrikt svenskt företag som skulle kunna vara en intressant arbetsplats för DreamHack deltagarna.

Tävlingen som anordnas går ut på att deltagarna svarar på ett antal frågor om Jönköping och Småland, samt lämnar en motivering om varför de skulle vilja besöka Jönköping och Småland, förutom besöket på DreamHack. Under festivalen i Valencia presenteras vinnarna. Vinnaren kommer senare att blogga om sin Jönköpingsvistelse under Dreamhack Winter festivalen.
- Vi på Smålands Turism ser detta som en ny möjlighet att attrahera en av våra prioriterade målgrupper på en ny marknad. Vi hoppas självklart att hela familjen kommer på besök och upplever vår del av Småland, säger Lena Larsson, VD på Smålands Turism.

-Dreamhack känns om ett event i linje med vår ordinarie kommunikation på den spanska marknaden och passar ur imagehänseende perfekt som forum. Ett bra tillfälle att sprida budskapet om moderna, innovativa destinationer som samtidigt inte är kända och behöver få visibilitet på marknaden, säger Johan Cavallini, landschef för VisitSweden i Spanien och Italien.

Om DreamHack

DreamHack grundades i Sverige 1995 och är idag världens största digitala festival. Varje år lockar DreamHack tusentals besökare, inte bara från Sverige utan även ifrån utlandet. DreamHack i Jönköping hålls två gånger om året, först som DreamHack Summer och senare på året som DreamHack Winter. DreamHack inriktar sig mot eSports och digital kultur. Världsfinalerna i eSports officiella turneringar går av stapeln under DreamHack Winter och sänds live via nätet till miljontals tittar världen över.  http://www.DreamHack.se/dhw12/

Om DreamHack Valencia

Den 21-23 september hålls DreamHack i Valencia för tredje året i rad. StarCraft II, Counter Strike, League of Legends och Call of Duty är några av de spel som kommer att spelas under turneringarna. Valencia kommer även vara den tredje hållplatsen i Open EIZO DreamHack, med priser för omkring 140 000kr.

Helena Nordström, marknadschef Destination Jönköping: 0702-77 67 00

Lena Larsson, VD Smålands Turism: 070-819 95 75

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.