Från skolmatsal till global festival med hjärtat i Jönköping

Sedan 2001 har DreamHack valt att förlägga sina festivaler DreamHack Summer och Winter i Jönköping. Festivalerna som började med en liten kamratträff i Dalarna och som sen växte till ett globalt evenemang som lockar hundratusentals människor från hela världen. Men vad är det som gör att man stannar kvar i Jönköping år efter år?

Om vi börjar med att backa bandet till tidigt 90-tal och beger oss till den lilla orten Malung i Dalarna. Några vänner träffas i en källarlokal på Malungs grundskola för att byta disketter och ägna en helg åt programmering. Detta väcker ett intresse i den lilla orten och ett par år senare, 1994, arrangeras en offentlig datorträff i skolans matsal. Träffen går under namnet DreamHack. Det är alltså här, i en skolmatsal i lilla Malung som evenemanget som 27 år senare har vuxit till världens största datorfestival tar sin början.

2001 flyttade man hela evenemanget från Dalarna till Småland. Skolmatsalen i Malung hade några år tidigare bytts ut mot Kupolen i Borlänge men snart hade man vuxit ur även den lokalen. Arrangörerna letade i hela Sverige efter en passande anläggning där evenemanget skulle kunna växa. Valet föll på Elmia i Jönköping.

– DreamHack pratade med de största mässanläggningarna i Sverige men Jönköpings geografiska läge mitt i Sverige, Elmias elkapacitet som byggts upp genom alla industrimässor och att grundarna till DreamHack snabbt kom överens med Elmia gjorde att evenemanget hittade ett nytt hem, berättar Tomas Lyckedal, strategichef på DreamHack.

Redan året därpå utökade man till två festivaler i Jönköping. DreamHack Summer som går av stapeln helgen innan midsommar och DreamHack Winter som arrangeras sista helgen i november. Båda två festivalerna bygger på samma upplägg men målgrupperna skiljer sig lite åt. DreamHack Summer besöks framförallt av svenska ungdomar och deras familjer från de större städerna i Sverige medan Winter lockar fler internationella gäster till Jönköping då DreamHack Winter är årets stora final i spelvärlden. Winter drar även fler affärsintriktade besökare till festivalen som vill ställa ut och nätverka på evenemanget.

– En tydlig trend är att det kommer fler och fler familjer för att uppleva DreamHack i takt med att 80-talisterna som är uppvuxna i en digital livsstil för detta vidare till sina barn, säger Tomas Lyckedal.

Att DreamHack är ett otroligt viktigt evenemang för hela Jönköping råder det förstås inga tvivel om. Förutom den positiva ekonomiska påverkan som evenemanget har på kommunen och de goda besöksnäringseffekterna som evenemanget bidrar till sätter DreamHack också Jönköping på kartan. Men varför väljer man att stanna kvar i Jönköping?

– DreamHack har blivit synonymt med Jönköping och vice versa. Mycket av upplevelsen förknippas med Elmia men också att åka på roadtrip till Jönköping. Drygt 85 % av våra besökare kommer med bil eftersom man behöver ha med sig mycket prylar till DreamHack, däribland sin egen dator. Det har blivit en tradition varje juni och november att åka till DreamHack i Jönköping, säger Tomas Lyckedal.

Från Destination Jönköpings sida vill man självklart jobba för ett bra och långsiktigt samarbete något som DreamHack också tycker är viktigt.

– Destination Jönköping är vår samarbetspartners för allting relaterat till DreamHack i Jönköping. Vi vidareutvecklar evenemanget i nära samarbete och försöker skapa gemensam framgång för evenemanget, våra besökare och partners men också för människor och företag som bor och verkar i Jönköping. Det är allt från marknadsföring, kundundersökningar till nytt evenemangsinnehåll och affärsutveckling, säger Tomas Lyckedal.

Caroline Törnblad

Chef Möten & Evenemang 0705084409