Jönköping utvecklas ytterligare som mötesstad

Jönköping har länge legat i framkant som mötesstad. Nu tar man ytterligare ett viktigt steg i arbetet med att utvecklas till en ännu bättre plats för möten. Destination Jönköping ska förstärka sin organisation med en person vars uppdrag blir att helt och hållet arbeta med att få fler forskare att förlägga sina kongresser till Jönköping.

Jönköping har idag ett hundratal affärsmöten i form av konferenser och mässor. Det är plats 3 i Sverige. Destination Jönköping, som arbetar med att utveckla och marknadsföra bilden av Jönköping, har bland annat mötesindustrin som en prioriterad uppgift. Genom att förstärka sin organisation med en person som enkom arbetar med att i Jönköpings Convention Bureau attrahera kongresser tydliggörs att mötesindustrin är viktig för Jönköping.

– Vi söker efter en person som har flerårig erfarenhet av mötesindustrin och som har en förmåga att skapa internationella kontakter, säger Sten Norinder, verksamhetschef på Destination Jönköping.

Sedan länge driver Destination Jönköping hotell- och konferensbokning som ser till att ta hand om de affärsresenärer som har bokat eller vill boka möten i Jönköping.

– Vår Convention Bureau är ett komplement till detta och skall drivas i ett ännu tätare samarbete med Högskolan, Jordbruksverket, Landstinget och hotellen, säger Sten Norinder. De är våra medfinansiärer och gemensamt har vi förmågan att locka riktigt många kongresser till Jönköping i framtiden.Kongresser som kan jämna ut beläggningen på våra hotell och anläggningar när det idag är låg beläggning mellan mässorna.

Vid ytterligare information, kontakta
Sten Norinder, verksamhetschef Destination Jönköping: 036-10 55 08, 070-380 55 08

Om Convention Bureau
Convention Bureau är det enda internationellt vedertagna begreppet för en icke vinstdrivande organisation för information om en destinations lämplighet som kongressplats. På en kongress betalar deltagarna själva sina möteskostnader. På en konferens bjuder värdföretaget på kostnaderna för mötet.

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett mer attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, hotell- & konferensbokning och näringslivsavdelning. Därtill driver vi ett antal projekt vars syfte är att attrahera och informera invånare. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.