Matupplevelser under Elmia Lantbruk – Taste JKPG goes local.

Matupplevelser under Elmia Lantbruk – Taste JKPG goes local.

19-21 oktober möts lantbrukare, branschföreträdare, media, politiker och representanter från näringsliv i Jönköping på Elmia Lantbruk. Mellan den 17-23 oktober finns möjlighet till unika matupplevelser i Jönköping tack vare de lokala mathjältarna, bonden och krögaren, då restauranger i staden erbjuder lite extra lokala råvaror på menyn.

- Vi i Jönköping är stolta över att tillhöra den småländska och internationella matkulturen och vi är glada att vi har nära till alla de fantastiska råvaror som finns kring Vättern. Genom krögarnätverket Taste JKPG kommer tio restauranger under veckan då Elmia Lantbruk går av stapeln presentera menyer som bygger på kött från småländska beteshagar och skogar, fisk från Vättern och grönsaker från närliggande odlingar, säger Kent Ly, ordförande Taste JKPG.
- Efterrätterna har sin bas på frukt från de vackra sluttningarna kring Vättern eller på Visingsö. Och om inte det vore nog kommer alla restauranger servera drycker från Småland, fortsätter han.

Taste JKPG goes local
Taste JKPG goes local är ett resultat av flera aktörers medverkan, bl a Taste JKPG, Jönköpings kommun, Elmia och Destination Jönköping för att under Elmia Lantbruk, då frågan kring hållbar matproduktion står i fokus, lyfta och visa den lokala mattraditionen och breda produktion av kvalitativa råvaror som finns i och runt kommunen.

Mat som upplevelse
Enligt Johan Lind, destinationsutvecklare på Destination Jönköping, ligger den här satsningen helt i linje med ett långsiktigt strategiskt arbete att stärka regionen som besöksmål.
- Mat är en upplevelse som bygger varumärke och är en av de stora reseanledningarna idag. Jönköping med dess omgivningar har potential att bli en gastronomisk region i framkant i Sverige. Här finns en närhet mellan landsbygdens breda produktion av kvalitativa råvaror och unika naturupplevelser och stadens attraktiva utbud av restauranger, säger han.

Jönköping – ett unikt odlingslandskap
- Jönköping ligger mitt i ett unikt odlingslandskap. Flera odlingszoner ligger till grund för en varierad odlartradition och ett utpräglat entreprenörskap finns nu kopplat till matproduktionen. Detta sammantaget gör att vi här i Jönköping har särskilt goda förutsättningar att utveckla en gastronomisk region där maten blir motorn i en hållbar utveckling, säger Simon Jonegård, projektledare för satsningen Taste JKPG goes local.

Restaurangerna som under veckan erbjuder menyer med råvaror från Jönköping, Småland och Vättern:

AQUA Dinner and Drinks
Bishop Arms
Den småländska kolonin
El Gordo
Ester Kök & Bar
Glädje Restaurang & Bar
Grand Hotel
Jungle Thai
Restaurang SJÖN
Vox Restaurant

För mer information:

Simon Jonegård, projektledare, Landsbygdsutvecklare Jönköping Kommun, 036-10 27 58
Kent Ly, ordförande Taste JKPG, 070-889 2828
Johan Lind, destinationsutvecklare Destination Jönköping, 070-30 40 008

Om Taste JKPG
Taste JKPG är ett nybildat krögarnätverk med ett 15 tal medlemmar som samarbetar för att utveckla Jönköping som en kulinarisk region.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser