Sveriges Innovationsriksdag möts i Jönköping

Sveriges Innovationsriksdag möts i Jönköping

Sveriges Innovationsriksdag är en årlig konferens som samlar den svenska innovationsbranschen för kunskapsutbyte och nätverkande. Science Park Jönköping är värd för årets innovationsriksdag som hålls den 23-25 april i kulturhuset Spira i Jönköping.

Science Park Jönköping fyller 2012 tio år och står i samband med jubileet värd för det svenska Science Park-systemets årskonferens, Sveriges Innovationsriksdag. VD Therese Sjölundh är stolt över att Science Park Jönköping har blivit utvalda att samla 250 av de absolut främsta innovationsaktörerna i landet.

- Sveriges Innovationsriksdag är ett fantastiskt tillfälle för oss i branschen att få dela med oss av våra modeller och utmanas av nya tankar och idéer från såväl nationella som internationella talare – vi lovar att det blir några riktigt bra dagar här i Jönköping i slutet av april, säger Therese Sjölundh.

Innovationsriksdagen inleds i Kulturhuset Spira den 23 april med ett föredrag av trendspanaren Magnus Lindkvist. Övriga talare på programmet är bland andra Magnus Karlsson, Director of NewBusiness & Innovation på Ericsson, och Haydn Shaughnessy, innovationsforskare och skribent för Wall Street Journal och Forbes.

-I Sverige är vi är duktiga på innovationer och att skapa kreativa miljöer som Science Park. Det är oerhört viktigt att alla dessa idéer omsätts, utvecklas och kommer ut på marknaden - antingen i ett annat företags produktion eller i form av ett nytt företag. Det skapar tillväxt och jobb samt är en förutsättning för att vi på sikt ska klara av den globala konkurrensen oavsett om det gäller varor eller tjänster. Nätverkande och kunskapsutbyte mellan studenter, innovatörer, inkubatorer, företagare och finansiärer är grogrunden för ett växande näringsliv. Därför är det extra roligt att denna konferens hålls i Jönköping som ständigt växer, bygger, utvecklas och möter framtiden, säger Camilla Littorin, verksamhetschef på Destination Jönköping och näringslivschef i Jönköpings kommun.

– Återigen får Jönköping stå värd för ett möte med stark lokal förankring och vi är väldigt glada över att vi har lokala aktörer som Science Park Jönköping, som vågar och vill ta på sig värdskapet för sina årskongresser. Kongressen beräknas omsätta omkring 1 miljon kronor och ger oss möjlighet att visa upp Jönköping som mötesstad för en kreativ målgrupp från hela landet, säger Ante Jankovic, manager på Jönköping Convention Bureau.

För ytterligare information, kontakta:
Therese Sjölundh, VD Science Park Jönköping
therese.sjolundh@sciencepark.se

Ante Jankovic, manager Jönköping Convention Bureau
ante.jankovic@destinationjonkoping.se

Om Sveriges Innovationsriksdag
Sveriges Innovationsriksdag är namnet på SISPs - Swedish Incubators and Science Parks - årskonferens. Här samlas företrädare för alla Science Parks och inkubatorer tillsammans med övriga aktörer inom innovationsområdet för kunskapsutbyte och nätverkande.

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, hotell- & konferensbokning och näringslivsavdelning. Därtill driver vi ett antal projekt vars syfte är att attrahera och informera invånare. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.