Destination Östersund köper Surfbuktens wakeboardanläggning och café.

Destination Östersund köper Surfbuktens wakeboardanläggning och café.

Nu står det klart att Destination Östersund köper inventarierna i Surfbukten av företaget Misterkite AB som ägs av Simon Jaktlund.

Surfbukten grundades 2011 och har sedan dess drivits av företaget Misterkite AB under ledniing av Simon. Under våren 2022 stod det klart att Simon valt att avetablera och sälja verksamheten. För att behålla verksamheten i staden för sommaren 2022 väljer därför Destination Östersund AB att kliva in och köpa inventarierna i bolaget. I köpet ingår bl a wakeboardanläggningen, utrustning, bastu/omklädningsrum och cafébod. Platsen där Surfbukten varit verksam ägs fortsatt av Östersunds kommun.

- Detta var inget vi planerat för, men samtidigt är vi glada att kunna genomföra detta och säkra någon form av drift under sommaren 2022 säger Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund. Det fanns intresserade köpare av wakeboardanläggningen från andra platser i Sverige men det kändes angeläget att vi får behålla anläggningen här i stan medan vi ser över hur den ska drivas och platsen utvecklas framöver. I det arbete som pågår kring Östberget, där vi, tillsammans med Östersunds kommun ser på hur naturnära men centrala platser kan utvecklas, så kan även detta vara ett led i det arbetet.

Mikael Jonsson berättar mer:
- Vi ser naturligtvis stora utmaningar i detta. Vi är redan mitt inne i juni och vi har full respekt för att det kan bli komplicerat att hålla öppet i samma omfattning som tidigare somrar. Vi kikar just nu på möjligheterna att bemanna och driva detta och lösningen blir antagligen en mix av att ta hjälp av föreningar, sommarjobbare och samt tidigare befintlig personal. Men Simon har lovat vara behjälplig med sin kunskap och kompetens och vi känner oss trygga i att vi, med hjälp av hans erfarenhet, ska göra det bästa av situationen.

Simon Jaktlund säger:
- Det är såklart massa känslor i mig och en emotionell process att avsluta Surfbukten och släppa vidare platsen. Men jag och mitt crew är väldigt glada över att Surfet stannar i staden. Vår 11 åriga epok är över och vi är otroligt stolta och tacksamma för den tid som varit och vad vi tillsammans med andra skapat. Nu börjar en ny era vid vattnet och en bättre övergång än till Destination Östersund och att det mesta blir kvar på platsen kan vi inte tänka oss. Flera av oss bidrar gärna i fortsättningen och vi ser fram emot hur platsen ser ut om ytterligare 11 år.

Idag kl 14.30 finns möjlighet att träffa parterna i Surfbukten. På plats är: Simon Jaktlund, Mikael Jonsson och Calle Hedman

För mer information (efter 14.30)
Mikael Jonsson, VD Destination Östersund, tel. 076-115 10 70
Simon Jaktlund, Surfbukten / MisterKite 070- 299 98 86