Foto: Östersundspulsen/Håkan Wike

Long Stay och co-living - Nya möjligheter för Östersundsregionens besöksnäring

Hur kan företag i Östersundsregionen dra nytta av den växande trenden kring long stay-gäster? Vilka är de, vad efterfrågar de och hur har andra destinationer gjort för att attrahera denna målgrupp? Destination Östersund tar nu ett större grepp om co-living och long stay och samarbetar med The Remote Lab för att fler ska få förståelse för målgruppens behov och potentialen för Östersund.

Sedan pandemin bröt ut har intresset för coliving och longstay-koncept ökat, särskilt bland människor som vill komma bort från storstadens isolering. Det är idag utbrett på många olika platser, allt från huvudstäder som London och Stockholm, till mindre städer och byar som på Kanarieöarna, Madeira och Bansko i Bulgarien. Även i Östersund märks en ökad efterfrågan.

Long stay-gäster omfattar många målgrupper och kan bestå av allt från ”covid-flyktingar” till workation-gäster och digitala nomader, dvs distansarbetande personer som reser runt i världen och bor längre perioder på platser för att kombinera arbete med den lokala livsstilen på platsen de besöker. Det kan även handla om företag som vill erbjuda sina anställda möjligheten att i perioder arbeta från olika attraktiva platser.

I samarbete med Destination Östersund har The Remote Lab tagit fram en rapport med omvärldsanalys kring long stay och co-living. En kartläggning av nuläget i Östersunds utbud kring boende och kringtjänster har även påbörjats och båda kunskapsmaterialen ligger nu till grund för ett utvecklingsarbete tillsammans med intresserade aktörer.

- Målet är att Östersund ska bli mer attraktivt som long stay-resmål. Det ska vara enkelt att komma hit, hitta ett boende, en plats att jobba från, människor att umgås med och en attraktiv fritid med utflykter och fritidsaktiviteter. Här behöver vi jobba med utbudet av flexibla lösningar – men också med hur vi kan marknadsföra oss och bli mer synliga för den här målgruppen. Och allt som görs för att förenkla för long stay-gäster tror vi också kan främja inflyttning, genom att det blir en snabb väg komma in i Östersunds-livet, säger Lina Lif som är projektkoordinator på Destination Östersund.

- Vi har under de senaste åren märkt en ökning på våra co-workingställen bland människor som vill komma under perioder av året, till exempel 3 månader under vintern. Ofta har man ett stort behov av att komma snabbt in i en gemenskap och även att nyttja kringtjänster som t ex bil- och cykelhyra, hyra av utrustning och annat som man behöver för att testa på livsstilen när man kommer hit. Idag finns inte paketeringar för den här målgruppen, men genom att komplettera dagens utbud inom turismnäringen med andra aktörer kan man skapa redundans och även locka än fler longstay-gäster, säger Maria Svensson Wiklander från The Remote Lab.

Under ett webbinarium den 11e februari presenteras en analys av målgruppens behov och drivkrafter samt hur andra destinationer gjort för att bygga co-living- och long stay-koncept likväl som kringtjänster.

Mötet avslutas med ett panelsamtal kring vilken betydelse den här typen av gäster skulle kunna ha för Östersundsregionen framåt. I samtalet deltar representanter från ETOUR, Bontouch, Östersunds kommun och Destination Östersund

Anmälan till webbinariet https://bit.ly/3Lr40FV

Det tematiska arbetet inom long stay genomförs inom projektet Nya Målgrupper för Östersundsregionen, som finansieras av Region Jämtland Härjedalen, Östersunds kommun och Mittuniversitetet.

Kontakt:
    Lina Lif, projektkoordinator Destination Östersund,