Nyhet -

Debutanter och bokaktuella författare möts under helgens Sigtuna Litteraturfestival

Nu är det nedräkning till Sigtuna litteraturfestival 26-28 augusti. De första författarna har redan anlänt och till helgen gästas stadens gator av 115 medverkande som tillsammans möts i över 90 programpunkter.

Årets festival bjuder på både debutanter och rutinerade författare. Extra aktuella författare med nya titlar är Booker-pristagaren Anne Enright (Den gröna vägen), Elisabeth Åsbrink (1947), Andrzej Tichý (Eländet), David Qviström (Tio lektioner i manlighet) och Petrus Dahlin (Lik på Stadavik ochSkogens systrar). Henrik Berggren berättar om arbetet med den kommande Dag Hammarskjöld-biografin Den inre kompassen.

Bland författardebutanterna återfinns flera spännande namn som Sven Wollter (Hon, han och döden), Vanna Rosenberg (Singers melodi) och Madeleine Bäck (Vattnet drar). En annan slags debut gör även Kjell Westö, denna gång som fotbollsspelare, i det svenska författarlandslaget i möte med Norge.

Besökarna ges även en unik chans till vittnesmål från vår tids största konflikt när Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari, och författaren Samar Yazbek, båda från Syrien, gästar festivalen.

Vissa programpunkter kommer att live-streamas på Stora torget i Sigtuna stad och på sigtunalitteraturfestival.se samt finnas tillgängliga i efterhand.

Ur programmet 2016:

• Den gröna vägen – Möt Anne Enright i ett samtal med Madelaine Levy, litteraturredaktör på SvD, om den nya boken, om sitt skrivande och om sitt förhållande till den irländska litterära traditionen.
  • Krig, fred och självbild i nordisk samtidslitteratur – nordiskt författarmöte med Elisabeth Åsbrink, Kjell Westö, Marte Michelet och Per Svensson om minne och glömska, nationell identitet, självbild och hur vi väljer att skriva vår historia.
  • I mötet mellan den stillsamma cellisten och en hemlös händer något – Möt Andrzej Tichý i ett samtal med sin förläggare Lina Rydén Reynols om sitt författarskap och om den nya romanen.
  • Tio lektioner i manlighet – David Qviström i ett samtal med journalisten och DN:s biträdande kulturchef Åsa Beckman, som myntat begreppet Kulturmannen, skildrat hans liv och död.
  • Unikt vittnesmål från krigets Syrien Samar Yazbek i ett samtal med Dagens Nyheters kulturchef Björn Wiman om konflikten i Syrien, terrornätverket Isis och vad krig gör med oss människor.

Se hela programmet här.

Med över 90 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till en läsfest den 26-28 augusti med ordets kraft i centrum. En rad aktuella internationella och svenska författare deltar såsom Samar Yazbek, Booker-prisbelönade Anne Enright, Linda Olsson, Cynthia Haven, Kjell Westö, Andrzej Tichý, John Ajvide Lindqvist, Bob Hansson, Negar Naseh, Ebba Witt-Brattström och Sven Wollter m fl deltar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangerades av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.