​Vittnesmål från Syrien under Sigtuna Litteraturfestival

Med demokrati och yttrandefrihet i fokus lyfter Sigtuna Litteraturfestival vittnesmål från Syrien. Samar Yazbek och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari, ger unika inblickar om vår tids största konflikt. Negar Naseh och David Qviström diskuterar samtidens reaktioner, migration, orättvisor och ilska.

Årets besökare ges en unik chans till vittnesmål från vår tids största konflikt när författaren Samar Yazbek, och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari - båda från Syrien - gästar Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti.

Sedan i juli bor Iman Al Ghafari i Sigtuna och under festivalen möter hon författaren Ola Larsmo, ordförande i Svenska PEN, och Alf Linderman, Sigtunastiftelsens direktor, i ett samtal kring sitt författarskap och fristadens betydelse för demokrati och yttrandefrihet.

-Vi vill vara en plats där angelägna frågor diskuteras och viktiga berättelser ges utrymme. Årets program bjuder på flera högaktuella samtal om Syrien, Europa och Norden som vi behöver ta oss tid att reflektera över, säger Camilla Zedendahl, vd och initiativtagare till Sigtuna Litteraturfestival.

Ur programmet 2016:

• Unikt vittnesmål från krigets Syrien - Samar Yazbek i ett samtal med Dagens Nyheters kulturchef Björn Wiman om konflikten i Syrien, terrornätverket Isis och vad krig gör med oss människor.
  • Sigtuna – en fristad för förföljda författareSigtunas fristadsförfattare Iman Al Ghafari i ett samtal med Ola Larsmo, författare och ordförande i PEN. Moderator, Sigtunastiftelsens direktor Alf Linderman.
  • Vad händer med Europa? - Allan Larsson, tidigare finansminister och aktuell med boken Min Europeiska resa och Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot samtalar.
  • Krig, fred och självbild i nordisk samtidslitteratur - nordiskt författarmöte med Elisabeth Åsbrink, Kjell Westö, Marte Michelet och Per Svensson om minne och glömska, nationell identitet, självbild och hur vi väljer att skriva vår historia.
  • Nyttiga människor och vit melankoli Negar Naseh och David Qviström i ett samtal om vår europeiska samtid, om gränser och om innanför och utanför. Hur klarar vi av att ta in det som sker omkring oss? Hur ska vi leva? Och hur kan man göra gott? Samtalet leds av journalisten och författaren Kristina Kappelin.

För att se hela programmet, klicka här.

Med över 90 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till en läsfest den 26-28 augusti med ordets kraft i centrum. En rad aktuella internationella och svenska författare deltar såsom Booker-prisbelönade Anne Enright, Linda Olsson, Cynthia Haven, Kjell Westö, Andrzej Tichý, John Ajvide Lindqvist, Bob Hansson, Negar Naseh, Ebba Witt-Brattström, Suzanne Osten och Sven Wollter m fl deltar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangerades av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.