Sigtuna Litteraturfestival livesänder

Idag drar Sigtuna Litteraturfestival igång för femte året i rad. Som en extra service filmas och livesänds alla programpunkter som sker i St Pers aula och visas på storbildsskärm på Stora torget och på sigtunalitteraturfestival.se

Följande programpunkter filmas och sänds:

Lördag 27 augusti från St Pers Aula

Kl. 10.00 Unikt vittnesmål från krigets Syrien – Samar Yazbek i samtal med Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter.

Kl.11.30 Störst av allt är oberoendet Henrik Berggren och Lars Trägårdh samtalar om gemenskap och oberoende med Sigtunastiftelsens direktor Alf Linderman.

Kl. 13.00 1947 – där nu börjarElisabeth Åsbrink i ett samtal med sin förläggare Stephen Farran-Lee.

Kl 14.30 En tvåspråkig själ – Kjell Westö i ett samtal med Maja Aase om sitt skrivande och sitt författarskap.

Kl 15.30 ”Release the beast” – Madeleine Bäck och John Ajvide Lindqvist i ett samtal kring frågan om Sverige fått en alldeles egen postapokalyptisk litterär tradition under ledning av Tara Moshizi.

Söndag 28 augusti från St Pers Aula

Kl. 10.00 Att stärka livslusten och plåstra om den sorg som ryms i våra liv – Möt Bob Hansson i ett samtal med sin förläggare Pelle Andersson om sin nya diktsamling.

Kl. 11.00 Krig, fred och självbild i nordisk samtidslitteratur – Nordiskt författarmöte mellan Kjell Westö, Marte Michelet och Elisabeth Åsbrink under ledning av journalisten och författaren Per Svensson.

Kl. 13.00 Nyttiga människor och vit melankoli – Negar Naseh och David Qviström i ett samtal om migration, orättvisor och ilska under ledning av Kristina Kappelin.

Kl. 14.00 Den gröna vägen – Anne Enright i ett samtal med Madelaine Levy, litteraturredaktör på SvD, om den nya boken, om sitt skrivande och om sitt förhållande till den irländska litterära traditionen.

Även andra programpunkter filmas och kommer att tillsammans med de ovan nämnda att finnas tillgängliga på Youtube och sigtunalitteraturfestival.se

Se hela programmet här.

Med över 90 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till en läsfest den 26-28 augusti med ordets kraft i centrum. En rad aktuella internationella och svenska författare deltar såsom Samar Yazbek, Booker-prisbelönade Anne Enright, Linda Olsson, Cynthia Haven, Kjell Westö, Andrzej Tichý, John Ajvide Lindqvist, Bob Hansson, Negar Naseh, Ebba Witt-Brattström och Sven Wollter m fl deltar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangerades av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.