​Stor skolsatsning inför Sigtuna Litteraturfestival

-utanförskap och fördomar tema för festivalens första skoldag

Som en del av Sigtuna Litteraturfestivals satsning på barn- och ungdomslitteratur arrangerar man nu en särskild skoldag. Med hjälp av bland annat Katarina Taikons berättelse om Katitzi diskuterar eleverna kring fördomar och utanförskap, och hur det är att vara rom i Sverige idag.

I festivalens nya skolsatsning deltar 26 skolklasser från hela Sigtuna kommun. Redan efter påsk startade läsningen av tre böcker för eleverna. Nu vid terminsslutet är böckerna nästan färdiglästa och sommarlovet står för dörren. I augusti läser klasserna lite till och hittar på frågor till skoldagen den 21 augusti där eleverna sedan möter Anna-Clara Tidholm, Katarina Taikons dotter Angelica Ström, samt författarna Ralf Novák-Rosengren och Anita Santesson tillsammans med sångaren och musikern Dimitri Keiski, uppvuxen i Märsta.

- Barnen tycker att det är jättekul att läsa tillsammans och vi har många härliga diskussioner. De yngre eleverna i lågstadiet läser högt tillsammans och mina åk 5-elever läser i grupper om fyra. Vi kollar upp svåra ord och sammanfattar vad vi läst. Efter festivalen kommer vi även att fortsätta läsa andra böcker på temat utanförskap och fördomar, det är ett så viktigt ämne, säger Mari Eriksson, lärare på S:ta Gertruds skola i Sigtuna.

- Barns läsning är en hjärtefråga för oss och vi vill självklart vara med och bidra till ungas läslust. Litteraturen är en bra ingång för att diskutera viktiga samtidsfrågor. Därför är det nu jätteroligt att vi har en egen skoldag på fredagen och en publik dag på lördagen för alla barn som vill besöka festivalen, säger Karin Sallander, projektledare för Sigtuna Litteraturfestival.

Under den fjärde upplagan av Sigtuna Litteraturfestival 22-23 augusti bjuds utöver skoldagen även på Lilla Litteraturfestivalen under lördagen med flera programpunkter för barn.

Ur Lilla Litteraturfestivalen (för barn och allmänheten) lördagen den 22 augusti:

• Deckarjakt med Kusinerna Karlsson, författarmöte med Katarina Mazetti.
  • Serietecknarworkshop med Joakim Gunnarsson, som bl a har tecknat Bamse.
  • Författarmöte med Martin Olczak.
  • Träffa Sigtunas läshundar Nova, Luna, Milou och Muffins.
  • Slöjda en saga med Siri Homlong.
  • Öppen workshop med Barnboksakademin.

Axplock ur programmet, om barn och ungdomslitteratur (för vuxna):

• Lawen Mohtadi och Angelica Ström om Katarina Taikons liv och författarskap.
  • Vad kan vi säga till barnen? Anna-Clara Tidholm och Åsa Lind om politik i barnböcker.
  • Barnboken som demokratifrämjare? Svenska barnboksakademin samtalar.

Dessutom blir det sagoläsning, stadsvandring för barnoch bokpyssel.

Med cirka 70 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival in till en läsfest med ordets kraft i centrum. En rad aktuella internationella och svenska författare deltar såsom Masha Gessen, Dorthe Nors, Kerstin Ekman, Agneta Pleijel, Håkan Nesser, Lena Andersson, Kristina Kappelin och Elin Lucassi. Biljetter släpps 2 juni.

Se hela programmet på: sigtunalitteraturfestival.se

Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt Twitter: #Sigtunalitt

För mer information kontakta:

Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se