ICORN och svenska PEN diskuterar yttrandefrihet under Sigtuna Litteraturfestival

För ett år sedan valde Sigtuna att bli en av världens fristäder för förföljda författare. Under Sigtuna Litteraturfestival 17-18 augusti samtalar författaren och Svenska PEN:s ordförande Ola Larsmo med Helge Lunde, ordförande i ICORN, om det fria ordet som förutsättning för ett demokratiskt samhälle.

-I en fristad är gästfrihet och yttrandefrihet mer än tomma ord. De inspirerar invånarna till konkret handling och solidaritet med världens förföljda, säger Helge Lunde, ordförande i ICORN.

I ett efterföljande panelsamtal om kommuners engagemang som fristad medverkar bland andra Ola Larsmo, ordförande Svenska PEN, Helge Lunde, ordförande i ICORN, (The International Cities of Refuge Network) och Alf Linderman, direktor för Sigtunastiftelsen. Sigtuna en av världens 40-talet fristäder. Övriga städer i Sverige är Uppsala, Växjö, Malmö, Göteborg, Stockholm och Jönköping.

Samtalet äger rum söndagen den 18 augusti kl. 13.00 på Sigtunastiftelsens bibliotek

För andra året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival på möten mellan författare och läsare i alla åldrar med Sigtuna stad som arena. Med över 60 programpunkter på programmet bjuds på samtal och författarmöten varvade med sagoläsning, bokmarknad, litteraturgudstjänst, workshops, bokbindning, guidade turer och utställningar.

Exempel på fler programpunkter:

Ser vi en förlorad arabisk vår? Javeria Rizvi Kabani visar filmen Zero Silence.

Mormor, Hitler och jag, film och samtal med Carl Johan De Geer om vilken historia som berättas idag.

Älskade Fascism, Henrik Arnstad berättar om sin bok om fascismens historia.

Fler deltagare på Sigtuna Litteraturfestival:

Henning Mankell, Maria Sveland, KG Hammar, Roslund & Hellström, Ingelin Angerborn, Henrik Ennart, Kristina Ohlsson, Karin Alvtegen, Po Tidholm, Caroline Krook, Åsa Nilsonne, Maria Küchen, Marika Griehsel, Bengt Göransson, Bo Ekman, Ted Hesselbom och Anders Wijkman är några av deltagarna.

Båt till festivalen går lördag och söndag från Stadhusbron i Stockholm, se http://www.stromma.se/sv/Stockholm/Skargard/Temakryssningar/Sigtuna-litteraturfestival/

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Tällberg Foundation, Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Camilla Zedendahl, VD Destination Sigtuna AB, mobil: 070-990 69 73, E-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

För hela programmet:

sigtunalitteraturfestival.se