17 miljoner satsas på varumärket Småland.

17 miljoner satsas på varumärket Småland.

Det är första gången någonsin som de tre länen samverkar kring det gemensamma varumärket Småland. Arbetet, som handlar om stärkt marknadsföring och destinationsutveckling inom besöksnäringen, görs i samverkan mellan Smålands Turism AB och Regionförbundet i Jönköpings län, Regionförbundet i Kalmar län och AB Destination Småland i Kronobergs län.

Tillsammans satsar turismorganisationerna drygt 9,5 miljoner kronor under tre år, med start 2011. Utöver detta tillkommer pengar från EU:s regionala fond. Sammanlagt uppgår projektets budget till nästan 17 miljoner kronor.

Under tre års tid kommer man att satsa på utveckling av varumärket Småland, kraftfull marknadsföring, kvalitetssäkring och kompetensutveckling. Satsningen blir extra värdefull när det nu tagits en nationell strategi för besöksnäringen i Sverige.

– De tre smålandslänen kommer att marknadsföra sig gemensamt för besökare. Parallellt med detta kommer vi att arbeta med destinationsutveckling för att nå en hög exportmognad, säger Lena Larsson, VD på Smålands Turism AB.

– Genom samordning, offensiv marknadsföring och utveckling av länens turismföretag kan besöksnäringen nå nya mål och bidra ytterligare till tillväxt och sysselsättning, säger Lena Stävmo VD på AB Destination Småland.

– Besöksnäringen är en central fråga för utvecklingen i våra tre län och den här satsningen är därför strategiskt viktigt för att öka attraktiviteten, säger Christina Thorstensson ansvarig för besöksnäringsfrågor på Regionförbundet i Kalmar län.

Faktaruta: Ny nationell strategi för besöksnäringen
I somras lanserades en ny nationell strategi för besöksnäringen i Sverige. Läs mer på Tillväxtverkets sida. I strategin konstaterar man att Sverige har en stor potential att utvecklas som besöksland med en målsättning att fördubbla antalet besökare fram till 2020. Läs mer (länk till Tillväxtverkets rapport: Kontakt:
Christina Thorstensson, Regionförbundet i Kalmar län, tfn: 0480-44 83 68
Lena Stävmo, VD Destination Småland, 0470-733271
Lena Larsson, VD Smålands Turism AB 036-351275

Projektägare Regionförbundet Jönköpings län, Regiondirektör Annika Larsson 036-102010

På bilden: Fån vänster Christina Thorstensson, Regionförbundet i Kalmar Län, Lena Larsson, VD Smålandsturism i Jönköpings län, Lena Stävmo, VD Destination Småland i Kronobergs län.

Destination Småland är länsturisorganisation i södra Småland, Kronobergs län. Tillsammans med övriga smålandslän utvecklar vi besöksnäringen och marknadsför landskapet till allmänhet, researrangörer och företag. Vi presenterar det kluriga Småland till dig som är nyfiken.