Årets Turistentreprenör i södra Småland är Karl-Åke Karlsson på Smålandet Älgsafari

Familjeföretaget Smålandet öppnade 2004 och har stadigt vuxit. Nu är det en attraktion som drar besökare till södra Småland och är öppen året runt. Smålandet Älgsafari är unik i Sverige eftersom man kan köra in med egen bil.

Priset till årets turistentreprenör  delas ut av Destination Småland och Almi företagspartner i Kronobergs län. Det går till ett framgångsrikt och välskött företag i besöksnäringen som dessutom ska verka för gott samarbete. Under det årliga turismminglet på residenset i Växjö delade Landshövding Kristina Alsér ut priset till Karl-Åke Karlsson med familj.

Motiveringen till årets pris lyder:

"Pristagaren har ständigt förnyat sin verksamhet och har alltid destinationen Smålands bästa för ögonen. Det började som en liten anläggning för tio år sedan och har sedan vuxit rejält och 2013 hade man drygt 38 000 besökare. Från början var det en älgpark som nu vuxit och består även av bisonoxar, getter, gäss och höns. Allt samlat på en mycket idyllisk gård med anor från 1700-talet. Många av besökarna förvånas över den vackra och rofyllda miljön. Under slutet av 2013 började man arbetet med att fördubbla parkeringsytan för bilar och bussar, ytterligare ett tåg har köpts in som går genom området. Besökståget är en mycket viktig del av framgången. Guidningen och underhållningen är uppskattad och gör också att antalet besökare ständigt ökar."