Åsa-Nisse gör comeback i Småland

Åsa-Nisse gör comeback i Småland

Åsa-Nisse gör comeback i Småland. Det blir världspremiär av nya filmen i Vetlanda och visning av de gamla i Växjö. Mer Småland kan det inte bli.
(Foto Sture Gustafsson)

Inför premiären av nya Åsa-Nisse filmen flödar nostalgin i Småland och vi ser tillbaka mot de första filmerna som spelades in i Vetlanda med start 1949. Samtidigt väntar alla med spänning på premiären av den nya med Kjell Bergkvist som Åsa-Nisse. Förhandsvisning i Vetlanda den 31 januari och premiärfirande i Växjö 5 och 10 februari. Mer Småland och buskis på högsta nivå kan det inte bli. Karaktärerna till filmerna hittade författaren Stig Cederholm utanför Aneby och de första inspelningarna skedde i och utanför Vetlanda.  Gäddan som figurerar i filmen förvarades i frysen på Vetlanda stadshotell för att hålla sig mellan tagningarna vid Skirösjön.

Världspremiär i Vetlanda 31 januari
31 januari premiärvisas filmen på Sagabiografen och det blir folkfest i stan. Under eftermiddagen blir det festligheter på torget och på småländsk vis bjuds det korv, ostkaka och kaffe.

Kl 14.00 Visning av dokumentärfilmen "Uppdrag Åsa-Nisse" i bibliotekets hörsal. Filmen är från 2009 och gjord av dokumentärfilmarna Anders Nordqvist och Owe Arkeklev.  Ingen förbokning. Efter visningen blir det samtal om Åsa-Nisse samt försäljning av Anders Nordqvists bok "Åsa-Nisse, var ligger Knohult?"

Kl 18.00 Världspremiär. Röda mattan har rullats ut och i vimlet syns skådespelare som Sissela Kyle (Kristin), Ann Petrén (Eulalia), Stig Grybe (greven) och Mikael Segerström (Klabbarparn).

Kl 21.00 Andra föreställningen. Slutsåld.

Växjö firar premiär
Inför premiären av den nya Åsa-Nisse-filmen på SF-biografen i Växjö fredagen 11 februari 2011 arrangerar Smålands museum två Åsa-Nisse-dagar.
Lördagen 5 februari blir det dans, tävlingar och prat om smålänningen Åsa-Nisse. Man kommer ha en look-alike-tävling samt en quiz (frågesport) om Åsa-Nisse, där det finns möjlighet att vinna biljetter till premiärvisningen.
Torsdagen 10 februari blir det film-marathon med gamla Åsa-Nisse filmer kl 11.00-20.00. Det är fri entré och Åsa-Nisse-entusiaster kan njuta av gamla filmer som "Åsa-Nisse i agentform" eller "Åsa-Nisse och den stora kalabaliken". I lunch- och fika-pausen finns det möjlighet att köpa småländsk mat på restaurang KULT.

Smålands museum ställer också ut filmrekvisita, bilder från tidigare filminspelningar och från den nya inspelningen. Bland annat finns Åsa-Nisses bil Eulalia III med.
Utställningen varar till 13/3 2011 och är öppen tisdag - fredag kl 10:00 - 17:00 samt lördag - söndag kl 11:00 - 17:00.

Grädda av skådespelare nu som då
Det skulle bli 20 filmer, varav John Elfström (1902-1981)  hade huvudrollen i alla utom den sista. Han var för övrigt en karaktärsskådespelare, anlitad av  bland andra Ingmar Bergman och sägs ha rymt med en cirkus. Det var lätt att känna igen sig i filmerna eftersom rollkaraktärerna länge besattes av samma skådespelare. Arthur Rolén (1894- 1972) spelade till exempel Klabbarparn i 18 filmer. Han var också en duktig kuplettsångare, spelade in över 500 sång- och talskivor och spelade revy med Tor Modéen.

Även Gustav Lövås (1894-1968) medverkade i 18 filmer som handelsman Sjökvisten. Som Åsa-Nisses huskors Eulalia kanske man minns Brita Öberg (1900-1969) bäst. Hon spelade i 10 filmer mellan 1958 och 1968. Vår mest anlitade filmskådespelare genom tiderna med 186 roller var med på ett hörn i sju filmer - Knohultarn, Wiktor "Kulörten" Andersson (1887-1966). Det var dessutom brukligt att ha med någon kändis i varje film och i Den stora kalabaliken som kom 1968 var Hep Stars och Svenne Hedlund med.

Det skulle dröja 62 år innan vi fick den 21:e filmen med hela Sveriges komikerelit i rollerna - Kjell Bergkvist och Mikael Segerström som de kluriga, småländska gubbarna Åsa-Nisse och Klabbarparn. Fruarna gestaltas av Ann Petrén och Sissela Kyle. Stig Grybe greve återkommer efter otroliga 50 år. Han spelade greve 1961 och träder åter in i den rollen. Nu väntar vi med spänning på premiären!

Mer information Vetlanda: Turistchef Christina Moths, 0383-974 14, turistbyrån@vetlanda.se
                      Smålands Museum: Monika Gyllkrans, 0470-70 42 12, 070-733 04 88

Destination Småland är turistbolaget i södra Småland, Kronobergs län. Tillsammans med övriga smålandslän utvecklar vi besöksnäringen och marknadsför landskapet till allmänhet, researrangörer och företag. Vi presenterar det kluriga Småland till dig som är nyfiken.