​Äventyrsbolaget i Småland har gjort det igen

​Äventyrsbolaget i Småland har gjort det igen

Nu öppnar Little Rock Lake Zipline ännu en attraktion - en hängbro av världsklass i anslutning till ziplinebanan. Konstruktionen är unik och utsikten hänförande - ett äventyr i äventyret. Bron är 25 meter lång och 17 meter över marken.

Bron var egentligen tänkt som en nödutgång för den ”skycamping” som finns högst upp i ett anslutande torn där ziplinebanorna* startar. Den öppnar inom kort och här kan två personer bo över.

– Jag vågar säga att den här hängbron är helt unik i världen, förklarar Jonas Grahn, en av ägarna. Han har själv rest runt i världen och provat många anläggningar så han har tyngd bakom orden. När bron väl fanns på plats insåg vi hur bra den blev. I andra ändan finns en limträstolpe med en spiraltrappa.

I övrigt händer det mycket i anläggningen som ligger i djup Smålandsskog fem mil norr om Växjö. Svart bana och grön-blå bana fanns från start 2014. Nyligen har ”kamikazebanan” öppnat. Den går ännu djupare in i skogen och passerar urskog där det aldrig avverkats. Två extra linor har kommit till - en på 260 meter med en klippformation som överhäng och en på 427 meter där man är i luften i över en halv minut. Här passeras en ravin och Sågebäcken med naturligt bestånd av bäcköring och med bergskristall och guld i grunden - tror man. Kanske blir guldvaskning nästa attraktion? I kombination med en vildmarkslunch bör man avsätta en halvdag för äventyret.

På Little Rock Lake är man noggrann med att poängtera naturupplevelsen.

– Det är inte ”bara” det häftigaste äventyret vida omkring - det är också en mäktig upplevelse av  Småland med orörd skog, glittrande sjöar och porlande bäckar, förklarar Jonas. Banan går genom nyckelbiotoper med 300 år gammal skog som växer långsamt. Flera sällsynta lavar finns i ravinen och dess omgivningar. Asplaven är en av dem. Djur- och växtlivet är rikt i övrigt.

Men fler äventyr är på gång. Näst i tur står rappellering ner i historika gruvor som finns kvar ute i skogarna. En skiffergruva där man bröt skiffer till takläggning och en ”spökgruva” för brytning av järnmalm, som var i drift på 1700- och 1800-talet, blir platser för äventyr.

Just nu går anläggningen för högtryck och 80-100 gäster zippar genom banorna varje dag. Ett trettiotal guider är engagerade och kommer ända från Tyskland och Nederländerna. En fördel då en stor del av besökarna är utländska. Två guider ledsagar varje grupp om max åtta personer genom banorna. En restaurang öppnades också lagom till årets säsong.

Fakta: En zipline består av flera linor eller vajrar spända på hög höjd. Här åker man hängandes i en sele mellan torn och plattformar.

Grön-blå bana1009 meter 2 timmar - familjevänlig.

Svart bana1750 meter 2-2,5 timmar

Kamikaze2426 meter 4 timmar