Med naturen som råvara är det extra viktigt att ta ansvar och att bruka utan att förbruka är en ledstjärna för Destination Åsnen

Destination Åsnen på internationell topp 100 lista för uppmärksammat hållbarhetsarbete

Idag – den 5 oktober – offentliggjorde den globala organisationen Green Destinations att Åsnen, som enda svenska destination, finns med på den renommerade listan ” Top 100 Destination Sustainability Stories”. Det är ett erkännande av ett hållbart utvecklingsarbete som är en god inspiration för andra destinationer runt om i världen.

Karin Nilsson på Destination Småland är ansvarig för utvecklingen i Åsnenområdet:

– Det är fantastisk roligt! Det är en tydlig bekräftelse på att vi fortsatt jobbar åt rätt håll med miljö och hållbarhet. Ett resultat av att vi har fokus på alla de olika aspekterna av hållbarhet, dvs ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.

Varje år samlar ”Top 100 Destination Sustainability Stories competition” hållbara exempel och god praxis från destinationer över hela världen för att delas som inspirerande exempel för andra. Genom att dela med sig av olika insatser och arbeten kan destinationer runt om i världen få erkännande och uppmärksamhet för de lösningar de arbetar med för att utveckla besöksnäringen på ett ansvarsfullt och långsiktigt sätt.

–Vi i Destination Åsnen har tillsammans bestämt att hållbara, berikande och unika natur- och kulturupplevelser ska stå i fokus. Med naturen som råvara är det extra viktigt att ta ansvar och att bruka utan att förbruka, fortsätter Karin.

Topp 100-listan hyllar turismdestinationers insatser för ansvarsfull och hållbar turismutveckling och det är hård konkurrens om att komma med i urvalet. Arbetet måste bedrivas på bred front och det som sker hos Destination Åsnen och de ingående kommunerna Alvesta, Tingsryd och Växjö, Länsstyrelsen i Kronobergs län, Region Kronoberg och hos företagen är avgörande för Åsnenområdets totala hållbarhet.

Rent praktiskt bedöms först destinationens grundläggande hållbarhetsnivå. För Åsnens del är denna uppfylld med råge då man har uppnått den näst högsta nivån, Gold level, innebärande en bedömning av 100 kriterier där mist 80% ska vara uppfyllda. De destinationer som blir godkända i steg ett blir inbjudna till en bedömning av sin berättelse om sitt ”goda exempel” (Good practice Story). Åsnens goda exempel är det pågående arbetet med att utveckla Rast- och Lägerplatser för besökare på ”tur” i området. Utvecklingen syftar till att ge besökare bättre service, ökade möjligheter till ekonomisk hållbarhet för företagen och samhället samtidigt som naturen värnas. Projektet finansieras bla med medel från EU via Leader Linné Småland.

–En effekt av Åsnens hållbarhetsarbete är att vi även finns presenterade på webbsidan Good Travel Guide, en resewebbsida för inspiration till att besöka gröna, hållbara destinationer och upplevelser runt om i världen, berättar Karin.

Oskar Wijk är VD på Destination Småland och ytterst ansvarig för utveckling av besöksnäringen i regionen.

–Utnämningen är väldigt glädjande och hållbarhetsarbetet är viktigare än någonsin nu när besökare betraktar hållbarhet som en grundförutsättning vid val av resmål, säger han.

Hela topp 100-listan kommer finnas tillgänglig på www.goodtravel.guide.

Green Destinations är en världsomfattande organisation för hållbar turism som har utvecklat ett komplett bedömnings- och certifieringsprogram baserat på GSTC*-kriterier. Bakom står ett nätverk bestående av organisationer från hela världen som t.ex. ITB Berlin, Travelife, Bookdifferent och GSTC. Global Green Destinations Days är världens största sammankomst för hållbara destinationer.

(*GSTC: Global Sustainable Tourism Council. GSTC hanterar de globala standarderna för hållbart resande och turism och fungerar som det internationella ackrediteringsorganet för hållbar turismcertifiering.)

Destination Åsnen är beläget kring sjön Åsnen, ca 20 minuter söder om Växjö, och omfattar en unik insjöskärgård med fler än 1000 öar och 700 km strandlinje, Åsnens nationalpark och 15 naturreservat. Arbetet med utvecklingen av Destination Åsnen har möjliggjorts genom engagemang och samverkan med Alvesta, Tingsryd och Växjö kommuner, Leader Linné, Sydost Leader, Region Kronoberg och Destination Småland. Åsnens utveckling sker numera med Destination Småland som huvudman samt att Alvesta, Tingsryd och Växjö kommuner bidrar med aktivt engagemang och en basfinansiering. Det konkreta utvecklingsarbetet bygger på årliga handlingsplaner som beslutas i samråd med företagsnätverket och kommunerna.

Ytterligare information

Karin Nilsson, Destination Småland, ansvarig för utveckling i Åsnenområdet, 070-862 25 80

Oskar Wijk, VD, Destination Småland, 070-820 32 73

www.visitasnen.se