Nu släpper Destination Småland en e-kurs för besöksnäringsföretag som vill samarbeta med researrangörer. Foto: Destination Småland

Destination Småland först med uppmärksammad e-kurs för besöksnäringsföretag

Företagen inom besöksnäringen ges möjlighet att öka sin försäljning via internationella researrangörer, genom kostnadsfri e-kurs framtagen av Destination Småland. Kursen uppmärksammas och lovordas nu från flera håll i branschen.

Som länets regionala utvecklingsbolag för besöksnäringen arbetar Destination Smålands med internationella researrangörer.
– Det är ett viktigt arbete för regionen eftersom Kronoberg är det län i Sverige med högst andel tyska gästnätter, samtidigt som uppåt 60% av tyskarna bokar sina Sverigeresor via researrangörer eller resebyråer. Det innebär en enorm potential för besöksnäringsföretagen i Kronoberg, säger Eric Wickell, vd för Destination Småland.

Däremot upplever många företag att det är komplicerat att arbeta med internationella researrangörer och under pandemin blev det en större utmaning att arbeta långsiktigt med de viktiga utlandsmarknaderna.
– Besöksnäringsföretag har av förklarliga skäl inte haft möjlighet att prioritera och lägga resurser på affärsmöjligheter som ger utdelning på längre sikt, vilket ofta är fallet med researrangörer. Under samma period fick Sverige rekordhög synlighet i det tyska researrangörsutbudet då pandemin påverkade tyskarnas resmönster. Vi såg därför att det var oerhört viktigt att snabbt ge Kronobergs besöksnäringsföretag bättre förutsättningar att plocka hem marknadsandelar! berättar Thereze Lindén som är projektledare och har styrt arbetet med e-kursen.

Christina Steer, Visit Swedens ansvariga för att marknadsföra Sverige mot internationella reseaktörer, är positiv till kursen:
– Det är ett bra och vältajmat initiativ att ge länets besöksnäring kunskaper om hur de kan arbeta för att öka sin synlighet och hur de ska möta internationella researrangörer. Vi hoppas flera regioner runt om i landet vill ta efter!

Kursen har tagits fram via ett EU-finansierat projekt med Region Kronoberg som medfinansiär och ska förenkla, utbilda och ge konkreta tips. Underlaget till kursinnehållet är hämtat från mångåriga erfarenheter av marknadsbearbetning, samt flera omfattande rapporter som Visit Sweden tar fram. Lena-Maria Trast, ansvarig för Visit Swedens kunskapsbank, har fått en förhandsvisning av kursen.
– Denna e-kurs är ett gott exempel på hur fakta, kunskaper och insikter från bland annat Visit Sweden kan användas och paketeras på ett sätt som ses användbart på regional eller lokal nivå.

Kursen varvar interaktiva moment, intervjuer med andra besöksnäringsföretag och flera konkreta verktyg. Kursen tar ca 30 min att göra och kan genomföras när och var deltagaren vill.

Den 27 januari släpps e-kursen ”Samarbeta med researrangörer” för företagen. Kursen hittas på Destination Smålands hemsida och blir tillgänglig för den som skapar ett eget inlogg med sin epost.

Ytterligare information:
Thereze Lindén, projektledare Destination Småland