Bertil Vallien arbetar med sitt team i hyttan på Kosta Glasbruk. Det är en demonstration av en sandgjutning som filmas för den virtuella konferensen GAS2020 som skulle ha genomförts på plats i Glasriket i maj 2020.

Det småländska Glasriket i virtuell konferens

Under kommande långhelg skulle världens glaselit samlats i det småländska Glasriket. Det var organisationen Glass Art Society som skulle förlagt sin årliga konferens dit. Nu har man ställt om och konferensen blir virtuell. Unika visningar från hyttorna i Glasriket kommer att vara en central del av upplevelsen.

Konferensen ställdes in på grund av rådande pandemi men blir nu virtuell och tillgänglig för alla. Man får ta del av föreläsningar och bakom-kulisserna-upplevelser med världens bästa glasartister. Till och med auktioner, kick off och avslutningsparty blir tillgängliga digitalt

Konferensen har temat ”Innovation through tradition”. Detta var en av anledningarna till att man valde just det småländska glasriket som plats för konferensen 2020.

–Ingen annanstans i världen förenas det nyskapande med en så rik och gedigen tradition, säger Brandi Clark, VD för Glass Art Society. Vi hade givetvis sett fram emot att samla alla i Småland för att visa upp den tradition och det nytänkande som Glasriket står för, men vi gläder oss ändå åt att kunna genomföra konferensen digitalt och då särskilt få hylla den svenske glaskonstnären Bertil Vallien som får ta emot vår ärofyllda ”Lifetime Visionary Award.”

Intresset för det Småländska Glasriket, dess formgivare och glashantverk, är mycket stort internationellt och därför blev det naturligt att det småländska glaset har en viktig roll även i den digitala versionen av GAS 2020. Bland annat har fem unika filmer spelats in och blir en del av konferensen.

Destination Småland, som hade uppdraget att projektleda konferensen från svenskt håll, ställde snabbt om och producerade dessa filmer som visar skickligheten hos Sveriges glaselit – man får följa Mats Jonasson, Målerås Glasbruk, Amy Krüger, Orranäs bruk, Micke Johansson med egen studiohytta, Morgan Persson, med nystartad återbrukshytta samt Bertil Vallien, Kosta Boda.  Han presenterar också den första stipendiaten som får Ulrica Hydman Valliens stipendium – Ellen Ekh Åkesson.

- Den internationella publiken av glasentusiaster är viktig för våra verksamheter i Glasriket och jag är glad att jag kan vara med att bidra med mitt arbete i programmet, säger Micke Johansson från sin glashytta i Örsjö. I hans film får vi se kombinationen av svensk graalteknik med arielteknik som kallas grariel.

Sverige dyker upp på fler ställen i programmet - inte minst genom Erika Lagerbielkes föreläsning med titeln ”Emotions Materialized: A Talk On Design”.

Under fyra dagar i maj 2020 (20–23/5) planerades att världens största glaskonferens – GAS 2020 – skulle anordnas i Småland och Glasriket. Upp emot 2 000 glasentusiaster väntades till glasbruken i Kosta, Pukeberg, Boda och Målerås för att uppleva den samlade världskompetensen i glashantverk.

På grund av coronapandemin ställdes konferensen in med en förhoppning om att Glasriket kommer att få visa upp sin tradition och innovationer vid ett senare tillfälle.

Den årliga glaskonferensen anordnas sedan 1971 av organisationen Glass Art Society med säte i Seattle, USA och det är de som anordnar den digitala konferensen i sin helhet med både förinspelade och livestreamade föreläsningar och demonstrationer från hela världen.

Konferensens program och mer utförlig information finns på http://www.glassart.org/conference/2020-virtual-conference/

Ytterligare information:  Projektledare Helena Collin, AB Destination Småland - 0470-73 32 36

Helena.collin@destinationsmaland.se