Ett uppsving för Vilhelm Mobergs utvandrarbygd i Småland

Ett uppsving för Vilhelm Mobergs utvandrarbygd i Småland

Samtidigt som  Utvandrarleden i Småland rustas upp har musikalen Kristina från Duvemåla premiär på Svenska Teatern i Helsingfors. Intresset är stort och 65 000 biljetter är redan sålda i Finland och Sverige. I Vilhelm Mobergs hembygd väntar man nu på de som vill se platserna i verkligheten.

Detta är vår helt nyrenoverade teaters största uppsättning någonsin. Musikalen kommer att spelas i två år, berättar Svenska Teaterns informatör David Lindström.

Teatern har också köpt rättigheterna för musikalen så att den även ska kunna sättas upp i Ryssland, Baltikum och Polen.

– Vad en sådan massiv exponering i österled kan innebära för besöksnäringen här kan vi bara ana, säger Kerstin Hallberg på Destination Småland i Växjö. Jag guidade själv runt Björn Ulvaeus i Utvandrarbygden inför skapandet av musikalen. En magisk upplevelse i Duvemåla kanske gav musikalen dess namn?

När den sattes upp blev det stort fokus på den steniga bygd där Vilhelm Moberg växte upp och platser som Korpamoen, Duvemåla, Åkerby och Ljuder blev bekanta för svenska folket. Utvandrarnas Hus med Emigrantinstitutet i Växjö, som är en naturlig utgångspunkt, fick också många besök.

Nu hoppas man att det ska finnas ett intresse för att besöka de plaster som beskrivs i musikalen och kombinera det med ett besök i det småländska Glasriket. Det finska folket har ju också en tradition av emigration, både till USA och Sverige.

Det handlar mycket om att göra platserna lätta att uppleva och ta till sig för en besökare. Det bästa sättet kanske är att vandra eller cykla.

– Det kommer väldigt lägligt att vi tre kommuner - Emmaboda, Lessebo och Tingsryd - just nu har ett gemensamt utvecklingsarbete tillsammans med besöksnäringen. I sommar kan vi erbjuda cykel- kanot- och vandringspaket i Vilhelm Mobergs utvandrarbygd. Vi välkomnar ett nyväckt intresse från Finland för här har vi de äkta miljöerna, säger Veronica Stålered på Emmaboda kommun.

Nu har intressenterna i Utvandrarbygden fått möjlighet att synas på Svenska Teaterns hemsidor med länk till sin hemsida och med en artikel. Allt är under produktion och det brådskar. Premiären är den 29 februari.

Ytterligare upplysningar Kerstin Hallberg, Destination Småland, 0470-73 32 73