Finns meningen med livet i Småland? Drakflygaren produktion spelar in film för Destination Småland med Micael Dahlen och Johan Ulveson. Karolina Jonason, producent, jobbar tillsammans med filmare Johanna Liljegren och koordinator Cecilia Bjerkhede.

Finns meningen med livet i Småland undrar Micael Dahlen

Den frågan ställer sig ekonomiprofessorn i fyra små filmer från Småland. Det är Drakflygaren produktion som producerat dem för Destination Småland med syftet att skapa intresse för resande till Småland på annorlunda sätt. Med på resan är också skådespelaren Johan Ulveson som sidekick.

Det är ett samarbete mellan Micael Dahlen, Drakflygaren produktion och Destination Småland som har flera syften.

– Vi söker ständigt efter nya vägar att marknadsföra vår region på ett smart men genuint och jordnära sätt, säger Cathrine Rydström, Marknad och PR ansvarig på Destination Småland. När vi kom i kontakt med Drakflygaren Produktion, som arbetar med Micael Dahlen sedan tidigare, såg vi möjligheter bortom bruset av kommersiell annonsering. Varför åker då ekonomiprofessorn till Småland för att göra film?

– Jag gillar att göra nya saker, säger Micael. Jag har rest mycket över hela världen, men inte semestrat i Sverige så mycket. Nu fick jag möjligheten i Småland och det blev en väldigt fin upplevelse.

Filmerna spelades in under maj månad och fick temat ”Micael och Johan letar meningen med livet i Småland”. Detta med inspiration från Micael Dahlens senaste bok. Filmerna är lågmälda, innerliga och genuint nyfikna. De kommer att spridas huvudsakligen organiskt och syftet är att engagera människor snarare än att sälja med ett ensidigt budskap.

Drakflygaren Produktion är ett contentbolag som jobbar med innehåll för alla plattformar, från TV till Sociala Medier.

– För att nå ut med innehåll eller budskap i dagens enorma medieflöde så är det nödvändigt att producera på ett sätt som visar på äkthet och värme. Glossiga, iscensatta bilder och skrivet manus är mer för film, säger Karolina Jonason, projektledare och producent på Drakflygaren Produktion.

– Det var också väldigt fint att få visa två kompisar, män i det här fallet, ur ett mjukare perspektiv än vad många andra produktioner gör när det kommer till vänskap mellan killar, tillägger hon.

Platserna man besökte var Åsnens nationalpark, Sweden Zipline – Little Rock Lake, Glasriket och Asa Herrgård med matlagning i skogen.

Filmerna publiceras på Micaels Dahlens sociala medier och på Drakflygaren Youtube med start den 28 juni. Sedan kommer de att spridas och delas organiskt på olika vägar. Ett resereportage finns att läsa på Visit Smålands kampanjsida guide.visitsmaland.se.

Instagram @micaeldahlen Facebook Micael Dahlen

Ytterligare upplysningar