Cornelia Roos från Växjö medverkar i kampanj Fössta tossdan i mass. Hon driver företaget Coach C och älskar massipantååta.

Fössta Tossdan i Mass - Smålandskampanj med glimten i ögat

Fössta tossdan i mass – det är smålänningarnas egen nationaldag och då firas det med massipantååta. Detta har Smålands tre regionala turismorganisationer tagit fasta på. Småland är ett lekfullt landskap och nu passar de på att tala om det också. Med en kort och intensiv kampanj vill de sprida lite glädje med tååtor och småländska uttryck.

Med start på onsdagen den 3 mars kommer filmer att rulla på sociala media med tårtätande och småländska uttryck. Med det hoppas man stärka Smålands image och helt enkelt sprida glädje i en på många sätt dyster tid för branschen.

Oskar Wijk är VD på Destination Småland, en av de tre turismorganisationerna:

” Med den här korta kampanjen vill vi visa på den stolthet som finns över att vara smålänning. Vi hoppas att den också ska väcka nyfikenhet på Småland och smålänningarna. Jag är också övertygad om att det finns väldigt många smålandsambassadörer där ute som kommer att hjälpa oss att tillsammans lyfta Fössta tossdan i mass”.

Förutom kampanjvideos har en motivbild för Facebook tagits fram. Den sprider sig nu som en löpeld bland smålänningar och sympatisörer. Det är bara att söka efter ”Smålands Nationaldag” när man byter profilbild, så dekoreras man med en tårta och ett smålandsfrimärke.

För idé och produktion av kampanjen står Salty Communication i Växjö.
- Uppdraget att sätta Småland på kartan i Sverige känns sjukt kul och passande just under Fössta Tossdan i Mass. Go Småland! säger delägare Evelina Göthberg med entusiasm. Det är alltid lika roligt att ta fram nytänkande marknadsföring på sociala medier.

Kampanjen finansieras gemensamt av Smålands Turism i Jönköping, Region Kalmar län och AB Destination Småland i Kronoberg. De tre organisationerna jobbar tätt tillsammans för att sätta varumärket Småland på kartan – både nationellt och internationellt.