Glasgatan i Växjö är invigd

Glasgatan i Växjö är invigd

Glasgatan i Växjö är invigd. Det är ett stråk där sju av Kosta Bodas konstnärer har skapat glaskonst för gatumiljö. Gatan sträcker sig från Domkyrkan med Bertil Valliens altartavla ner till slutet av Sandgärdsgatan där Ulrika Hydman-Vallien har skapat en form av skyltskåp som innehåller olika detaljer från livet - Glada dagar.

Gatukonsten inleds med Bertil Valliens Abode i klassisk stil som en direkt fortsättning från kyrkan och altarskåpet. Ett par av de unga konstnärerna finns representerade - Åsa Jungnelius med sin The Black Panther, som enligt henne själv består av en mycket falsk diamant. Den är stor, svart och inramad av kedjor. Ludvig Löfgren har valt namnet Explorateur till sin pollare. Uppdraget var nämligen att skapa en pollare. Nu blev det alla de former, men Explorateur är den som liknar en mest med sin amöbaliknande form och röda ljus.

Kjell Engman har skapat två konstverk som bildar ett par - What´s going on in an old
man´s head och Waiting for the ballroom dance. Detta par är, liksom Göran Wärffs Biskopssätet, skapat i glas och betong. En vacker kontrast på kvällen då glaset är belyst mot den mörka betongen. Anna Ehrner har tagit fasta på Växjö - Europas grönaste stad när hon utformat Växtkraft som för tanken till böljande sjögräs.

Alla konstverk är belysta och flera byter ansikte när ljuset skiftar. De är också stabila och värdiga. De verkar kunna stå emot skadegörelse och tronar stolta längs Sandgärdsgatan. Kanske är de allra vackrast i kvällsljus, men visar förstås en annan sida i dagsljus.

Glasgatan invigdes i samband med Kulturnatten i Växjö. Då går tusentals människor ut på stan för att de ta del av alla sorters kulturevenemang på 48 platser runt om i staden. Glasgatan invigdes av landshövding Kristina Alsér och vinterkvällen lystes upp av en eldshow från Cirkus i Glasriket. Innan det kunde man i en fullsatt Domkyrka lyssna till alla konstnärer då de berättade om tankarna bakom sina verk.

Tanken med glasgatan är att leda besökare in i staden. Många söker sig till domkyrkan med anor från medeltiden och därifrån ska man ta sig vidare för att se alla konstverk. En naturlig avstickare är också konststråket runt Växjösjön. Glasgatan är en satsning från Växjö kommun och fastighetsägarna vid Sandgärdsgatan.

Destination Småland är turistbolaget i södra Småland, Kronobergs län. Tillsammans med övriga smålandslän utvecklar vi besöksnäringen och marknadsför landskapet till allmänhet, researrangörer och företag. Vi presenterar det kluriga Småland till dig som är nyfiken.