När andra varslar ökar besöksnäringen

När andra varslar ökar besöksnäringen

Det gick bra för södra Smålands besöksnäring 2012 sett till antalet gästnätter. Ökningen kan bara matchas av de framgångsrika norrlandslänen. Totalt blev det ett plus på 44 000 gästnätter, eller sju procent. Mest ökar den svenska marknaden, men även den tyska går stadigt uppåt och totalt är hela 30 % av alla gästnätter utländska.

Det är Tillväxtverket och SCB som nu lämnat sin statistik för 2012 och det är glädjande siffror för Kronobergs län på alla de betydelsefulla marknaderna och boendeformerna. Ökningen på sju procent gäller både för camping och hotell, vandrarhem och stugor. Detta ska jämföras med riket i övrigt som står stilla med en marginell ökning på 0,4 %.

Fler tyskar gästar södra Småland

Tyska gästnätter ökar stadigt och utgör nu nästan 15 % av samtliga övernattningar i länet, varav många är på campingplatser. Under 2012 var det 102 500. Det är mycket högt jämfört med Sverige i övrigt. Även danska gästnätter har nu ökat efter några års nedgång sedan rekordåret 2009. Många sommaröppna anläggningar rapporterade en dålig start under juni och juli, men det blev bättre i augusti.

– Det här är riktigt roligt med tanke på de satsningar vi gör i Danmark och Tyskland, säger Lena Stävmo, VD på Destination Småland. Under 2012 har vi jobbat aktivt med VisitSweden tillsammans med övriga regioner i södra Sverige. Framöver kommer vi också att öka satsningarna i den gemensamma plattformen för Småland. Det gäller främst på Sverige och Tyskland.

Att fler företag nu utbildar sig och kvalitetssäkrar sina verksamheter bidrar också positivt till hur länge man stannar här, tror Lena Stävmo.

Den enda marknaden som fortfarande viker är den nederländska, som ändå är den tredje största. Nu är det fotbolls EM för damer i sommar och Växjö har dragit vinstlotten. Det blir matcher både för Tyskland och för Nederländerna vilket kommer att öka beläggningen i juli, samtidigt som exponeringen ökar intresset.

Källa: Tillväxtverket & SCB

Ytterligare upplysningar Lena Stävmo 0470-73 32 71, lena.stavmo@destinationsmaland.se