Ordförande i Smålands Sjörike, kommunalrådet Magnus Gunnarsson i Ljungby, är stolt över deras nya slogan som tar ut Bolmen i en global kampanj.

Sjön Bolmen - mer än en toalettborste

Sjön Bolmen i Småland är i centrum för Visit Swedens nya, globala kampanj som går under namnet "Discover the originals" där de skapar nyfikenhet genom namnen på produkter från IKEA. Storsäljaren toalettborsten Bolmen har lånat sitt namn från denna vackra, rena sjö i Småland. Nu har kommunerna runt Bolmen beslutat att ta tillbaka namnet och samtidigt visa upp sitt fantastiska besöksmål för världen - deras slogan lyder - Welcome to Bolmen - more than an IKEA toilet brush.

Magnus Gunnarsson, kommunalråd i Ljungby, är ordförande i Smålands Sjörike där kommunerna runt Bolmen jobbar tillsammans. När de fick frågan från Visit Sweden om att delta i kampanjen tackade de ja omedelbart. Bolmen och toalettborsten utmärker sig gentemot de andra platserna i Sverige genom att de även byter slogan - på riktigt. På eftermiddagen den 30 november avtäcktes skylten högtidligt i det lilla samhället Bolmen av härdade simmare som tog sig fram genom den tunna isen. Nu sprids bilderna därifrån globalt.

– Vi uppskattar att IKEA döpt en produkt efter vår fina sjö och att just detta uppmärksammas av Visit Sweden globalt. Men nu vill vi tillsammans med dem visa världen att Bolmen faktiskt är mycket mer än en produkt man gör rent toaletten med. Det är en oerhört vacker plats som vi lokalbor älskar. Och nu vill vi bjuda in hela världen till att vistas i vår fina, orörda natur med samma varsamhet som vi och njuta av det kristallklara vattnet, säger Magnus Gunnarsson, ordförande i Smålands sjörike och kommunalråd i Ljungby kommun.

- Vi vill nu med värme och med glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.

Monica Fransson är turismstrateg i Ljungby kommun och verksam inom Smålands Sjörike.
– Jag ser stora möjligheter i detta, säger hon. Bolmen är relativt okänd mark även om det redan vistas mycket turister här. Nu kan vi bygga på den internationella kampanjen tillsammans med företagen och förhoppningsvis kan det stimulera till vidare utveckling. Det är ett fantastiskt besöksmål som passar väl för våra prioriterade marknader Danmark, Nederländerna och Tyskland.

Andra exempel på platser som märks i kampanjen är den pittoreska kustorten Skärhamn, på ön Tjörn, där man med fördel avnjuter dagsfärska skaldjur och upplever internationell konst på Nordiska Akvarellmuseet. Fjället Järvfjället i Västerbotten, som bland annat erbjuder storslagna naturupplevelser för dem som söker vandrings- och skidleder sida vid sida med områdets unika djurliv. Sjön Toftan i Dalarna, varifrån det finns möjlighet att paddla kanot hela vägen till de så uppskattade konstnärerna Carl och Karins Larssons gård i närbelägna Sundborn. Och kustsamhället Kallax i Norrbotten, där man under ljusa sommarnätter med midnattssol kan kryssa bland tusentals små öar och där Sveriges kulinariska utbud visar sig vid stadens årliga surströmmingsfester. Sammanlagt är det 21 olika platser i Sverige som marknadsförs i kampanjen.

Om Bolmen och Smålands Sjörike: Bolmen ligger i sydvästra Småland och i Halland. Fyra kommuner gränsar till sjön - Hylte, Gislaved, Värnamo och Ljungby. De utvecklar destinationen under namnet Smålands Sjörike som nu byter slogan till - Welcome to Bolmen - More than an IKEA toilet brush.

För frågor var god kontakta:

Ebba Ekelund, PR Manager Sweden & Nordics på Visit Sweden, 0701-86 52 82  ebba.ekelund@visitsweden.com

Cathrine Rydström, PR & Marketing Manager, Destination Småland 0708-69 49 06,
cathrine.rydstrom@destinationsmaland.se