Småländsk fiskeapp visar vägen till gäddan

Småländsk fiskeapp visar vägen till gäddan

Den nya appen guidar fiskaren till sjön där gäddan, abborren eller gösen finns. Väl där leds man vidare till närliggande boende och i vissa fall möjlighet att köpa fiskekort. En särskild information om de olika fisksorterna och fina bilder förstärker budskapet.

Appen presenterar sex fisksorter som finns i de småländska sjöarna. Vill man fånga dem kommer förslag och avstånd till sjöarna som sedan beskrivs med bild och text, särskild information och karta. En riktig finess är att det går att köpa fiskekort via sin smartphone i vissa fall. Förslag till boende ges ibland och då finns även kontaktuppgifter med.

Fisketurismprojekt
Bakom appen står Mikael Eriksson som tidigare arbetat som fiskeguide och arrangör över i stort sett hela världen. Han är nu anställd av Leader Linné, ett EU-finansierat projekt för landsbygdsutveckling. Uppdraget är att utveckla fisketurismen i regionen och bidra till att företagen marknadsförs och gör bättre affärer.

– När jag kom hit såg jag genast potentialen, säger Mikael Eriksson. På många ställen i världen tar man riktigt bra betalt för sådant fiske vi har här i södra Småland. Det gäller bara att tro på det och göra det tillgängligt.

Mikael har tillbringat många kvällar med att träffa fiskevårdsföreningar, företag och organisationer. Hans uppdrag är både att ta fram exportmogna fiskeprodukter och marknadsföra i det lilla formatet. Med appen får turismföretag, kommuner och fiskevårdsområden hjälp att hitta köparen.

Kerstin Hallberg på Destination Småland har länge följt försöken att utveckla en bärkraftig fisketurism i Småland och nu tar man ett rejält kliv framåt, tycker hon

– Mikael har förmågan att göra sig förstådd hos fiskevattenägare och företag samtidigt som han är entreprenör och har försäljning i fokus. Vi ser att det ger resultat

Internationellt intressant
Appen är gjord på engelska för att kunna användas av många nationaliteter. En samarbetspartner i Schweiz har redan uttalat sig.
– Det är den bästa fiskeapp vi har sett, tycker Roger Wüst på RWT Tours.

Appen är gratis och finns nu att ladda ner både för Android och iPhone. Sökning på ”Fish Kingdom”.

Länk till Google Play:

Länk till Appstore:

Ytterligare upplysningar och bilder:

Mikael Eriksson, projektledare Leader Linné

Mikael.eriksson@leaderlinne.se                             070-560 08 97