Småland lanserar ny webbportal

Småland lanserar ny webbportal

Lagom till sommar och semester lanseras för första gången en webbplats med hela Smålands turistiska utbud. I 200 artiklar berättas om allt från Pippi till hettan i glashyttorna, söta polkagrisar och skimrande skärgård. I informationsdatabasen finns idag 2 100 sökbara sevärdheter, aktiviteter, boende, matställen och evenemang.

Det är tre län och 31 kommuner som har samarbetat i projektet för att ge bästa möjliga bild av landskapet och göra det lätt att hitta för besökaren. Man kan leta allt efter intresse. Kultur, design, natur, äventyr och naturligtvis det goda livet uppmärksammas speciellt

Barnens Småland

Men Småland är barnens eget landskap. På webben finns en egen avdelning med massor av artiklar och tips - var finns alla älgparket? Hur hittar man till Vimmerby och var finns barnvänliga campingplatser? Letar man exempelvis efter badplatser finns 60 att välja mellan och för ridäventyr listas 30 ställen. Och mer läggs in efter hand.

Restips

Småland är stort - största landskapet söder om Jämtland. Därför finns tips om tolv olika resmål inom landskapet som Vätterbygden, Glasriket eller den småländska skärgården. Presentationen bygger på Googlekartor, vilket gör den lätt att använda. På varje resmål får man ännu mer fakta om var man kan bo, äta eller var man hittar på intressanta saker.

Småländska evenemang

Just nu finns det hundratals evenemang presenterade på visitsmaland.se. Det är alla kommuner och lokala destinationer som registrerar i den gemensamma databasen och man kan gräva vidare på de lokala sidorna, och hitta ännu mer.

Lätt att hitta boende

Smålandswebben erbjuder bokning online av boende som hotell, stugor, vandrarhem och B&B. Bokningen byggs ut efterhand med fler anläggningar och även med paket.

Fakta

Portalen är ett resultat av ett treårigt, delvis EU-finansierat projekt med Regionförbundet i Kalmar län, Smålands Turism AB i Jönköping och AB Destination Småland i Kronoberg som delägare och finansiärer. Syftet är att genom ett samlat och tematiserat utbud stärka Smålands attraktionskraft som destination. Det är första gången alla tre länen presenteras på en och samma portal.

Den är producerad samarbete med Visit Technology group som är leverantör av plattformen.

Kontaktpersoner för projektet

Lena Stävmo, VD, Destination Småland, lena.stavmo@destinationsmaland.se 070-974 41 00

Lena Larsson, VD, Smålands Turism AB, lena.larsson@smalandsturism.se 036-35 12 75

Karin Ekebjär, Turismsamordnare, Regionförbundet i Kalmar län, karin.ekebjar@rfkl.se