Växjö är en av de platser som omfattas av mätningarna i den datadrivna turismanalysen.

Smart samarbete löser avgörande behov kring framtidens turism

Nätverket BI Syd, som består av nio regioner i södra Sverige där Destination Småland är en, tar nu ett stort kliv framåt inom datadriven turismanalys. Det sker tack vare införandet av en avancerad plattform för konsumtions- och mobilitetsdata. Den strategiska milstolpen betyder att BI Syd kan optimera insatserna gentemot besöksnäringen och hjälpa kommuner och regioner att sätta offensiva mål och göra rätt investeringar i besöksnäringen.

Besöksnäringen bidrar till tillväxt och jobb, attraktivitet, lokal stolthet, bättre service och kommunikationer. SKR:s enkätundersökning Kommunernas arbete med besöksnäring och turism visar i de flesta fall att näringen står högt på kommunernas agendor. Detsamma gäller även regionerna.

En mycket hög andel av kommunerna (76 procent) behöver statistik och kunskap om platsutveckling, enligt SKR:s undersökning. Det är också ett behov som framkommer i internationella sammanhang. Men hittills saknas officiell nationell statistik som går att bryta ner på lokal nivå, undantaget gästnätter.

BI Syds satsning kommer att bidra med tillförlitlig och aktuell statistik som ger förutsättningar att göra lokala ekonomiska analyser och fatta beslut. Det blir därmed möjligt att i högre grad sätta mål för framtiden och investera i besöksnäringen på ett hållbart sätt.

- För att kunna bedriva en hållbar utveckling behöver vi data. Att vi nu kan ta fram information både om flöden av besökare och konsumtion gör att vi får ett mycket bättre beslutsunderlag, säger Eric Wickell, VD Destination Småland. Det i sin tur gör att utvecklingen i kommuner och i vår region kan styras åt rätt håll baserat på fakta.

Under 2023 inledde BI Syd upphandlingen av en dataplattform med fokus på turismanalyser, en mobilitetsdatatjänst med syftet att förbättra förståelsen för besökares beteende i Sverige. Tack vare dataplattformen Symphony kan BI Syds analytiker nu genomföra högkvalitativa och långsiktiga analyser.

– Införandet av Symphony är en vändpunkt för oss inom BI Syd. Den nya dataplattformen stärker vår kapacitet att leverera djupgående kunskap om besökares beteende och bidrar till vårt uppdrag att främja en hållbar och attraktiv turismutveckling, säger Sara Brynskog, BI-chef på Visit Skåne AB.

Nätverket kommer initialt att undersöka mobilitets- och rörelsedata samt kortdata från utvalda områden för att säkerställa att specifika frågeställningar besvaras effektivt. Med hjälp av plattformen kommer BI Syd att kunna stötta:

• Utvecklingen av insatser för att geografiskt och tidsmässigt balansera flöden av besökare.
  • Marknadsföring av destinationer på ett socialt, ekonomiskt och hållbart sätt.
  • Spridning av kunskap och analyser till partners på kommunal, regional och nationell nivå.

Om BI Syd

BI Syd är ett nätverk av regioner i södra Sverige som bildades 2015 med målet att systematiskt samla omvärldsbevakning och säkerställa robusta beslutsunderlag för besöksnäringen. Genom samverkan och innovation strävar BI Syd efter att främja en ansvarsfull och framgångsrik turismsektor. Nätverket BI Syd fortsätter att ligga i framkant inom turismanalys tack vare plattformen Symphony. Genom att samarbeta och dela data, insikter och analyser har regionerna inom nätverket resurser att driva innovation och hållbar utveckling in i framtiden.

Medlemmar i BI Syd: Destination Småland AB, Kronoberg, Region Gotland, Region Halland, Region Kalmar län, Region Östergötland, Smålandsturism AB, Jönköping, Visit Blekinge, Visit Värmland, Visit Skåne.

SKR:s Enkätundersökning genomfördes i september år 2023. 227 kommuner besvarade enkäten, vilket ger en svarsfrekvens på 78 procent.

För mer information:
Eric Wickell, VD, Destination Småland, eric.wickell@destinationsmaland.se, 0470-733 273
Elenor Hagö, Analytiker Visit Skåne AB, elenor.hago@skane.se, + 46 724-631 302