Utlandsägda fritidshus ger exportintäkter till sydligaste Småland

Utlandsägda fritidshus ger exportintäkter till sydligaste Småland

I Kronobergs län ägs var fjärde fritidshus av främst danskar och tyskar. Det genererar en omsättning på 344 miljoner årligen som sin tur ger cirka 157 arbetstillfällen.

Statistiken från SCB för 2011 visar att de regionala skillnaderna är stora. Kronoberg ligger i topp med sina 40 % jämfört med rikets 6,2 %. Naturligt är då att även kommunerna som toppar listan finns i Kronobergs län. Gränskommunen Markaryd har allra störst andel - 60 %, Tingsryd och Älmhult har vardera 48 %. Den kommun som har näst störst antal utlandsägda fritidshus i Sverige finns också här - Ljungby med 1 279. Av de 11 848 husen i länet ägs 3 189 av danskar och 1 328 av tyskar.

Detta har gjort att Destination Småland, det regionala utvecklingsbolaget för besöksnäringen, har gjort en undersökning som visar på det ekonomiska utfallet.

– Vi behöver veta mer om alla besökare i området, säger Lena Stävmo, VD på Destination Småland. På så vis kan vi göra riktade insatser för att ännu mer intäkter ska tillfalla näringen. Att vi har så stor andel utländska ägare är bra för regionen på flera sätt. Vi får många goda ambassadörer och det nämndes till och med som ett av argumenten när Växjö-Kalmarregionen sökte och fick UEFA Dam-EM i fotboll 2013.

Enligt undersökningen är det handeln som får mest intäkter från de utländska husägarna, drygt 50 % eller 192 miljoner årligen. Betydligt mindre läggs på restaurang och aktiviteter. Inköp av material till huset och tjänster från lokala hantverkare har en stor andel. Tyskarna spenderar mest, främst beroende på att de stannar längre. Vad det gäller aktiviteter, restaurangbesök och liknande tror Lena Stävmo att intäkterna kan ökas genom bättre information. Föreningen Danske Torpare är ett forum.

Viktigt för levande landsbygd
Länsstyrelsen i Kronobergs län driver ett projekt där lanthandlare ska öka sin omsättning dels genom att ha viss turistservice och dels genom att sälja mer lokal mat, tipsa om recept och i stort öppna mot det lokala samhället. Här hoppas man att de utländska husägarna ska bli än viktigare kunder.

Källor

SCB Statistiska Centralbyrån

Destination Småland och Resurs AB

Definitioner och förklaringar från SCB
Utländskt ägande innebär att den deklarationsansvarige taxerade ägaren inte har en svensk adress och inte har svenskt personnummer. Det land som redovisas är ägarens adressland och det är bara fysiska personer som ingår i undersökningen

Uppgifterna är hämtade från Fastighetstaxeringsregistret 2011 (FTR 2011) och avser läget 2011-01-01. SCB erhåller FTR från Skatteverket.

Redovisningsobjekt är värderingsenheter/taxeringsenheter. Värderingsenheter/taxeringsenheter i FTR definieras som vad som värderas/taxeras för sig och består i allmänhet av en fastighet med tomt och byggnad.

Resurs AB/Destination Småland

Utländska ägare har tagits fram genom kommunerna och adresser för sophämtning. Siffrorna avser 2010.