Transjö ligger mitt i Glasriket och är en liten studiohytta där mästarna Jan-Erik Ritzman och Sven-Åke Karlsson verkar.

​Världens största glaskonferens till Småland

I slutet av maj går den internationella konferensen Glass Art Society av stapeln i det småländska Glasriket som då förvandlas till ett ”convention center” för glasintresserade. Temat är innovation genom tradition. Man räknar med runt 1500 deltagare från hela världen som kommer att konferera på flera platser i Glasriket och bo över en stor del av Småland

Brandi Clark, VD för Glass Art Society med säte i Seattle, är just nu på plats i Småland för att gå igenom programmet. Hon förklarar varför de bestämde sig för Glasriket trots att logistiken inte är enkel och enheterna är många gånger små. Hyttor och studios ligger utspridda i skogen.

–En av anledningarna är att temat det här året är ”Re:generation – innovation through tradition”. När vi pratar tradition finns det ingen bättre plats än här. Samtidigt som man tillverkat glas sedan 1742 har innovationen varit imponerande. Många härifrån har också har utbildat andra internationellt. Till exempel Jan-Erik Ritzman, Bertil Vallien och Erika Lagerbielke, för att nämna några. Det finns egentligen ingen annan plats i världen där glastraditionen lever och förnyas som här.

GAS mission är att glaskonsten och industrin utvecklas och lever vidare över hela världen. Konferensen ger möjlighet för kontakter, lärande och att ha kul. De flesta arbetar med glas i någon form, andra är samlare eller har ett djupt intresse. Cirka 120 programpunkter kommer att genomföras på arenorna och i hyttorna. Det är heller ingen hemlighet att flera kommer hit för att träffa de många gånger världsberömda formgivarna och glasblåsarna i Glasriket. De kallas till och med ”Rockstars”.

Maria Lomholt är ansvarig för konstglas på Orrefors Kosta Boda.

– Det är nu det händer, säger hon. Vi ser varje dag hur intresset för konstglas ökar och det passar oss bra när vi nu satsar stort på samtida glaskonst med både gamla och nya konstnärer. Eftersom USA är en av våra största marknader är det särskilt roligt att GAS kommer hit just nu.

Under GAS kommer glashantverkare och föreläsare från hela världen som förmedlar sin kunskap på samma gång som många lokala formgivare och mästare får visa upp sig. En som satsar på att bygga ut och bjuda in kollegor från hela världen är Micke Mickejohans Konstglas i Örsjö.

–Det är kul med fullt hus under hela veckan. Jag kommer bl.a. att ha en workshop där svenska glaskonstnärer gör mönster på ämnen som sedan byggs på med unika, svenska tekniker som graal och ariel (Swedish overlay på engelska). Det kommer att finnas glasblåsare, glaskonstnärer och glasgravörer från sex nationer.

Glass Art Society är en intresseorganisation för glas, med säte i Seattle, USA. De har 2 300 medlemmar över hela världen och verkar för utveckling, intresse och kännedom om glas och glaskonst. De anordnar nu sin årliga konferens för 49:e gången.

Programpunkter:

Konferensen äger rum 20–23 maj 2020 på Kosta Glasbruk, Målerås Glasbruk,  Boda Glasbruk/The Glass Factory och på Pukebergs glasbruk. Evenemang och aktiviteter finns också på många andra ställen. I Glasriket finns idag 13 glasbruk och hyttor. Klara programpunkter.

AB Destination Småland arbetar med utveckling och marknadsföring av besöksnäring och projektleder GAS på uppdrag av Region Kalmar och Region Kronoberg. Helena Collin är projektledare.

Ytterligare upplysningar

Projektledare Helena Collin, helena.collin@destinationsmaland.se 0470-73 32 76

PR & Kommunikation Cathrine Rydström, cathrine.rydstrom@destinationsmaland.se 0470-73 32 74